התעוררות – 'כאן ועכשיו' או בסוף הדרך? קורס בהנחיית אסף סטי אל-בר

05/02/2020 עד 22/04/2020
קטגוריית האירוע: 
המורה: 
שם המורה: אסף סטי אל-בר 
תנאי השתתפות: 
מתרגלים/ות מינימום 3 שנים שהשתתפו בשני רטריטים ארוכים (שבוע), עם היכרות בסיסית עם ההגות הבודהיסטית, או תרגול עירוני שכולל השתתפות בארבעה קורסים עירוניים ועשרה ימי תרגול לפחות.
שעת התחלה: רביעי 19:00
שעת סיום: רביעי 22:00

התעוררות – 'כאן ועכשיו' או בסוף הדרך?

 

9 מפגשים בימי ד' בשעות 19:00-22:00 בתאריכים 5.2 -22.4 ושני ימי תרגול ב- 3.4 וב- 24.4.

הקורס בן 9-10 מפגשים. עדיין לא ידוע אם יתקיים מפגש בשושן פורים, ה-11.3 (אנחנו מתכוונים לקיים).

בנוסף, תהיה הפסקה בת שבועיים בפסח (8 ו-15 לאפריל). הקורס יתחיל אפוא בפברואר ויסתיים במפגש וביום תרגול לאחר פסח ב-22 וב-24 לאפריל.

 
"כך המיומן מתרגל את תשומת הלב הזאת שעליה נאמר:
זו דרך החיים הנעלה כאן ועכשיו.
בלי ליטול על עצמו השקפות מוטעות
ומכיוון שהוא ניחן במוסריות ובראייה בהירה
הוא נוטש את התאווה להנאות החושים
ולבטח לא ייוולד שוב מרחמה של אם".
מתוך הדרשה על ההתכוונות האוהבת, המטה סוטה 
 
בדרשה על ההתכוונות האוהבת (המטה סוטה) אומר הבודהה כי מי ש"מתרגל את תשומת הלב הזאת" חי את "דרך החיים הנעלה כאן ועכשיו". בציטוט זה הבודהה מגדיר את ההתכוונות האוהבת כתשומת לב, ואומר כי ישנה אפשרות לחיות את דרך החיים הנעלה כאן ועכשיו, כבר עכשיו. 
 
טענה זו שונה מטענות מוכרות במסורת אשר מתייחסות לדרך זו כהדרגתית. למעשה, המשכו של הציטוט עצמו מצביע על דרך הדרגתית שבה השילוב של ההתכוונות האוהבת עם תרגול מוסרי, תרגול ויפסנא (ראייה בהירה) ונטישת התאווה יובילו בהכרח להתעוררות. 
מסורות בודהיסטיות מאוחרות ביקרו את ההבחנה הבודהיסטית בין סמסארה – החיים במעגל אי-הנחת – לבין ניבאנה (נירוואנה) – המצב המשוחרר והחופשי. הן טוענות כי עצם ההבחנה הזו מייצרת קטגוריה בתודעתנו, מקטלגת את מציאות החיים שלו כמציאות של סבל והופכת את הנירוואנה למושא השתוקקות לא-מיטיב.
התרגול שהציעו מסורות אלה מטרתו למוטט את הקטגוריות, למוטט את ההבחנות, להבחין במציאות כפי-שהיא, ללא שיפוט וללא ביקורת, להבחין בריקותה או ליתר דיוק ב'כַּכוּתָּה' (טטהטה), בעובדה שהיא פשוט כזו – לא סמסארה, לא נירוואנה, פשוט כך.
 
גישה זו היא הבסיס למדיטציה הא-דואלית שרבים מאתנו מכירים, מדיטציה בה אנו מרפים מתהליך, מרפים מהבחנות ומשיפוטים ומתמסרים לחוויה כפי שהיא עולה ברגע הזה. תרגול שהולם את הציטוט של מורה הזן הנודע דוגן זנג'י לפיו 
"אתה יושב במדיטציה לא על מנת להיות בודהה, אלא כי אתה בודהה". 
הנחיה זו משמעה שעלינו להרפות מהדרך התהליכית ולהתמסר לטבע התודעה הער. הוא מבהיר כי התרגול המדיטטיבי עצמו הנו שהייה בטבע הבודהה וכי מרכז התרגול הוא פירור הניסיון להגיע לאן שהוא.
 
הנחיה זו מהדהדת לתהליך שעבר אננדה – רק כאשר הצליח אננדה להרפות מההשתוקקות להתעורר התרחשה ההתעוררות. אולם סיפורו של אננדה מציף טענה שלישית לפיה הדרך הא-דואלית נועדה אך ורק לאלה שכבר עברו כברת דרך משמעותית על הדרך התהליכית, נועדה למי שפתחו מספיק תשומת לב, אהבה, ריכוז וחוכמה, כך שהם יכולים ואף נדרשים להרפות לחלוטין מהבחנות ומכל סוג של השתוקקות, להרפות מהדרך. בהקשר למשל הרפסודה יכולים היינו לומר כי כשאנחנו מתקרבים לְגְּדָּת הניבאנה, נדרש זינוק לתוך המים ללא הרפסודה, כדי לעבור את המרחק האחרון.
 
תכני הקורס:
קורס ההעמקה הזה יעסוק בהתעוררות. נעסוק בהתעוררות בבודהיזם המוקדם – בעשרת הכבלים ובארבע הדרגות של ההתעוררות, בהתעוררות החוכמה ובהתעוררות הלב, ברשימות שהגשמתן השלמה משמעה התעוררות (דוגמת עשרת השלמויות – פָּרַמִי), וכמובן בסוגייה 'כאן ועכשיו', קצת אחר כך, או שילוב א-דואלי של שני הדברים.
נעסוק בשאלה איזה תרגול נגזר מכל תפיסה.
* המפגשים יכללו תרגולי מדיטציה במסורת הויפסנא, תוך דגש רב על פיתוח וטיפוח האיכויות ללא גבול, שיחות וכן תרגולים בין-אישיים. אחת ממטרות הקורס הוא לאפשר את חייה של סנגהה של מתרגלים ומתרגלות שחולקים יחד את הדרך
 
*ההשתתפות בקורס מחייבת התחייבות נחושה וכֶּנָה להשתתף ב- 80% לפחות מהמפגשים. התהליך של הקורס והדגש על סנגהה מתרגלת מחייבים נוכחות שכזו. בטרם הרשמתכםן אנא בדקו היטב ביומן את היכולת שלכםן להשתתף בקורס כולו ובתוך כך ביום התרגול.
 
למי נועד הקורס:
הקורס נועד למתרגלים/ות שהולכים באופן עקבי על הדרך ורואים בה דרך חיים.
 
הפרמטרים הפורמאליים כוללים מינימום שלוש שנות תרגול שכוללים אחד מהשניים: השתתפות בשני רטריטים ארוכים (שבעה ימים), או תרגול עירוני שכולל השתתפות בארבעה קורסים עירוניים ועשרה ימי תרגול לפחות. נדרשת גם היכרות בסיסית עם ההגות הבודהיסטית.
 
המחויבות לקורס כוללת גם מחויבות להתמסר לתרגול יומי – על הכרית וביום-יום
 
 
מתרגלים/ות שאין להם/ן את הניסיון התרגולי הנדרש – ניתן להירשם לרשימת ההמתנה. קבלה לקורס תהיה על בסיס התאמה ומקום פנוי בלבד.

 

הרשמה לקורס 
 
ההשתתפות בקורס היא בהרשמה מראש בלבד. 
 
להרשמה יש למלא את הפרטים בטופס המקוון בכפתור מצד שמאל. אנא מלאו את הטופס בתשומת לב ומתוך הרהור על התרגול שלכן/ם.
לאחר שנעבור על פרטי ההרשמה נחזור אליך עם פרטים אודות המשך הליך ההרשמה ובקשת תשלום עבור דמי ההשתתפות.
 
עלויות הקורס נחלקות לשניים - אנא קראו בתשומת לב
 
ברוח הדאנה, תובנה תומכת ככל שנדרש ומתאפשר בכל איש ואישה שרוצים ללמוד ולהעמיק בדהרמה ובתרגול.  
אנחנו מבקשות להציע הרהור קצר על דאנה וכלכלה. נשמח אם תקראו ותהרהרו בדברים להלן:
 
תובנה היא עמותה ללא מטרות רווח וכל פעילויותיה מתומחרות בצורה הנמוכה ביותר האפשרית, במקרים רבים התמחור אף נמוך מהעלויות בפועל.
הפעילויות שלנו אינן יקרות, בין השאר בזכות עבודתם/ן הרבה של מתנדבים ומתנדבות (רבים מהם מבצעים תפקיד קבוע לאורך זמן מ'אחורי הקלעים') שמאפשרת הורדת עלויות, ואנו שמחים על כך שישנה אפשרות לתרגל באופן הזה. 
 
הדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא לאפשר לכל מי שרוצה לתרגל ולהעמיק בדהרמה לעשות כן.
נזכיר גם שישנן אפשרויות רבות לתרגל דאנה. אם מצבכם הכלכלי כרגע אינו מאפשר תרגול דאנה כספית, ניתן למצוא דרכים נוספות לתמוך בתרגול ובתובנה – כעת או בעתיד.
 
תשלום דמי השתתפות לכיסוי עלויות - תשלום לעמותת תובנה 
 
המחיר למשתתף/ת הוא 570 ש"ח.
אתם מוזמנים לשלם סכום זה או סכום גבוה יותר, כדי לסייע לתובנה להמשיך ולהציע את הקורסים ולתמוך במי שאין ביכולתו לשלם.
ניתן לבחור באפשרות של חלוקה לתשלומים (עד 12 תשלומים) בעמוד התשלום.
 
מי שאין ביכולתם לשלם את הסכום המלא - אנא פנו אלינו בכתב בבקשה לאפשרות לתשלום מופחת, לפני שתבצעו תשלום.
אנו נענה לכל מייל בנושא.
נבהיר כי איננו מעוניינים שמגבלה כספית תמנע השתתפות בקורס. 
 
תמורה למנחה עבור ההוראה
על פי המסורת הבודהיסטית, ההנחיה בקורס ניתנת במסורת ה'דאנה' – נדיבות הלב: ההוראה ניתנת ללא מחיר נקוב מראש על מנת לאפשר לכל מי שמעונינ/ת להגיע ולתרגל ללא תלות במצב כלכלי.
זוהי תמיכה קהילתית בה כל אחד ואחת נותנים לפי יכולתם/ן על מנת לסייע גם לאלה שידם אינה משגת. 
מורים רבים המלמדים בקורסים של "תובנה" מקדישים את מרבית זמנם ללימוד ואפשור הדהרמה מתוך נדיבות ורצון טוב לסייע לאחרים בדרך.
תמורה זו מאפשרת להם להמשיך להציע ולאפשר את התרגול והלימוד בדרך הזו.
ללא התמיכה והאחריות של קהילת המתרגלים/ות אין זה אפשרי. 
 
 
מדיניות ביטולים 
מספר המקומות בקורס מוגבל.
אם אינך יכול/ה להגיע לקורס אנא כתוב/כתבי לנו כדי שנוכל לפנות מקום לממתינות/ים. 
אנא שלח/י מייל לנירית בכתובת citycourse@tovana.org.il עם הכותרת 'ביטול קורס העמקה עם סטי אל-בר''.
 
החזר תשלום במקרה ביטול
ניתן לקבל החזר מלא של דמי ההשתתפות עד שבוע לפני תחילת הקורס.
לאחר מכן לא נוכל להחזיר את התשלום או להציע קורס חלופי.
אנא בדקו לפני ההרשמה שבאפשרותכם להשתתף בקורס מתחילתו עד סופו בצורה רציפה ומלאה, אם אין באפשרותכם, אנא וותרו על ההרשמה.
 
מענה לפניות
לפרטים נוספים הנוגעים להרשמה ניתן לפנות לנירית מנהלת הרישום במייל: citycourse@tovana.org.il. נא לציין בכותרת 'קורס העמקה עם סטי אל בר''.
 
 
הלוואי ונפיק את מירב התועלת מן התרגול בקורס זה.
הלוואי וכל יצור חי יהיה משוחרר מכאב ומסבל
הלוואי וכל יצור חי יחיה חיים חופשיים, מאושרים ואמיתיים.
 
ההרשמה סגורה

מהי משמעות המילה דאנה?

מאז זמנו של הבודהה, המסורת באסיה התומכת בדהרמה (הדרך הרוחנית) היא כזו של נדיבות הדדית. הקהילה המקומית מראה את הערכתה והכבוד שהיא רוחשת לתרגול הרוחני על ידי כך שהיא תומכת במנזרים ובצרכים הבסיסיים של אוכל, ביגוד, מקלט ותרופות. בתמורה, נתמכת הקהילה על ידי הקורסים, הלימוד וההדרכה אשר מוצעים על ידי הנזירים והנזירות. במשך 2,500 שנה סיפק ביטוי חי זה של שיתוף פעולה וקיום הדדי תמיכה רוחנית, הן לקהילה הרוחנית והן לקהילה החילונית.

אודות המורים והמנחים בפעילות זו

אסף סאטי - אל בר
מתרגל מזה למעלה מעשרים שנים במסורת הויפסנא והבודהיזם הטיבטי, בתוכן תקופות תרגול ארוכות בתאילנד, הודו ונפאל. משלב תרגול ויפסנא עם דגש על פיתוח וטיפוח איכויות הלב והחמלה המעשית שמתבטאת בפעולה בעולם. מלמד פילוסופיה ובודהיזם במסגרות שונות. בעבודת הדוקטורט מציג תפיסה חינוכית בת-זמננו המבוססת על הדרך הבודהיסטית ועל הבודהיזם המעורב-חברתית.   דאנה לאסף סטי אל-בר   סרטוני יוטיוב לפרטים נוספים, מאמרים ואירועים באתר של סטי - https://meditations.org.il/ קישור לעמוד יוטיוב עם הקלטות – כאן.
Assaf has been practicing for 20 years in the Vipassana and Tibetan traditions. He had practiced extensively in Thailand, India and Nepal. He combines vipassana practice with emphasis on developing and cultivating qualities of heart and practical compassion, expressed through being involved in the world. He teaches Philosophy and Buddhism and also works on a PhD thesis aimed at presenting a contemporary educational approach based on the Buddhist path and the socially engaged Buddhism.   דאנה לאסף סטי אל-בר   Youtube videos For more details, articles and events, go to - https://meditations.org...