תכנים של ג'ון קבט זין
תכנים של Jon Kabat-Zinn

לשוניות ראשיות

ג'ון קבט זין

שם המורה: ג'ון קבט זין

ג'ון קבט-זין (ph.D) הוא מדען, סופר ומורה למדיטציה המוכר ברמה בינלאומית בזכות הצגה והכנסה של נושא המיינדפולנס אל הזרם המרכזי של הרפואה והפסיכולוגיה בת ימנו.

הוא פרופסור לרפואה בדימוס באוניברסיטת מסצ'וסטס בה ייסד וניהל את 'Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society' ואת ה'Stress Reduction Clinic' המפורסמת. במהלך עבודתו הוא פיתח את שיטת ה - MBSR (הפחתת מתח נפשי מבוססת מיינדפולנס).

בעבודתו הצליח קבט-זין להציג את הדהרמה הבודהיסטית במונחים נגישים ומתאימים לעבודה במסגרת רפואית ופסיכולוגית ולהוכיח באמצעות מחקרים מדעיים את היעילות של גישה זאת לעזרה במצבים נפשיים ופיזיים רבים.

קבט-זין הוא מחברם של ספרים רבים לאנשי מקצוע ולקהל הרחב העוסקים במדיטציה ובקשר גוף-נפש ברפואה, אשר תורגמו לשפות רבות. הוא סיים דוקטורט בביולוגיה מולקולארית באוניברסיטת ,MIT מסצ'וסטס בשנת 1971.

במשך שנות הקריירה שלו, הוא עוסק בחקר קשר גוף/נפש בהחלמה ממחלה, בהשפעות של תוכנית ה- MBSR על אוכלוסיות שונות, ובתפקודי המוח והמערכת החיסונית במצבי לחץ קשים.

הרצאה של קבט-זין בחברת גוגל:

כמה מילים על MBSR:

Mindfull Based Stress Reduction- גישה הפחתת מתח נפשי מבוססת קשיבות

MBSR היא תוכנית מובנית, המשתמשת בקשב ותשומת לב (להלן קשיבות) כגישה. התוכנית המתמקדת בהפחתת כאב ובשיפור הרווחה הפיזית והנפשית של אנשים הסובלים מקשת רחבה של מחלות והפרעות. הקשיבות נמצאת בשימוש נרחב בקהילה הרפואית ולה יישומים רבים במדעי הבריאות המודרניים.

התוכנית פותחה לפני למעלה משלושים שנה, על ידי ד"ר ג'ון קבט-זין (Phd), בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מסצ'וסטס. היא בנויה על מפגשים קבוצתיים, נמשכת 10-8 שבועות וכוללת פגישה שבועית בת שעתיים וחצי ויום אחד ארוך במהלך התוכנית.

ד"ר קבט- זין מסביר שהעקרונות הפסיכולוגיים של קשיבות שעל פיהם מבוססת ה- MBSR מגיעים מהמסורות הבודהיסטיות. אך הוא מדגיש שלתוכנית אין כל יסוד דתי ולכן היא מתאימה לכל אחד ללא קשר לרקע או לאוריינטציה שלו. יש לציין כי משתתפים בה קשישים וצעירים, חולים ובריאים ואנשי מקצוע כאחד.

הקשיבות כפי מוגדרת ע'י קבט-זין היא "מודעות בלתי שיפוטית מרגע לרגע לתחושות גופניות ולמצבים מנטליים". דרך תרגול הקשיבות, ההכרה מורגלת להתייחס בבהירות לרגע הנוכחי ללא התעסקות בעבר או בעתיד.

מחקרים אמפיריים* מעידים על השיטה כיעילה כהתערבות טיפולית בטווח רחב של קשיים כאשר השקעת המשאבים היא נמוכה יחסית. על פי הממצאים, נראה כי השתתפות בתוכנית הMBSR עשויה לשפר את יכולת ההתמודדות עם הלחצים בין אם אלו של חיי היומיום השגרתיים או של מצבים קשים מאד כגון מחלה וכאב מתמשך. כמו כן בבדיקות שנערכו בעזרת סקאלות סטנדרטיות מתחום בריאות הנפש, נמצא שיפור במדדים של דיכאון, חרדה, סגנון התמודדות ואיכות חיים תפקודית.

על בסיס שיטת ה MBSR נוצרו שיטות חדשות המותאמות לאוכלוסיות הסובלות מקשיים שונים למשל MBCT המותאמת להתמודדות עם אפיזודות חוזרות של דיכאון, ושיטת DBT המשתמשת באלמנטים של קשיבות ומותאמת לאנשים המתמודדים עם הפרעת אישיות גבולית.

* Mindfulness-based stress reduction and health benefits: A meta-analysis by Grossman, Niemann, Schmidt and Walach, available here: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15256293 and full text available for download as a .pdf here: sites.google.com/site/pckar39022/MBSR_metanalysis.pdf

קישורים:

קריאה נוספת על קבט-זין
לצפיה בשיחות של ג'ון קבט-זין לחצו כאן
לרשימה של ספריו לחצו כאן
לפרטים נוספים על MBSR לחצו כאן
מאמר על ג'ון קבט זין ו MBSR בעיתון כלכליסט