תרגול אכילה מודעת

תרגום: 
שולה מוזס
ישנם תהליכי תודעה וגוף רבים שמתרחשים בעת שאנו אוכלים. חשוב לפתח מודעות לסדר התהליכים; אחרת, קיימת סבירות גבוהה להתעוררות חמדנות ותשוקה ביחס לאוכל. וכשאיננו מודעים, אנו לא נהנים הנאה מלאה מחווית האוכל. אנו נוגסים נגיסה אחת או שתיים, ואז מחשבותינו נודדות.
התהליך הראשון שקורה כשאנו אוכלים הוא שאנו רואים את האוכל. ציינו לעצמכם ״רואים, רואים״. אחר כך מגיע תהליך מנטלי, הכוונה לאכול. יש לציין כוונה זו, ״מתכוונים, מתכוונים״. הכוונה המנטלית היא הגורם לתנועת היד. ״תנועה, תנועה״. כשהיד או הכף נוגעים באוכל ישנה תחושה של נגיעה, של מגע. הרגישו את התחושות. אחר כך באה הכוונה להרים את היד, והתנועה עצמה. ציינו תהליכים אלה בתשומת לב.
 
פותחים את הפה. מכניסים אוכל לפה. סוגרים את הפה. הכוונה להוריד את היד, ואז התנועה עצמה. כל דבר בעיתו. מרגישים את האוכל בפה, המרקם. לועסים. חוו את התנועה. כשתתחילו ללעוס, תתעורר תחושה של טעם. שימו לב לטעימה. ככל שתמשיכו ללעוס, הטעם נעלם. בולעים. שימו לב לסדרה השלמה של תהליכים שמתרחשים כאן. אין אף אחד מאחוריהם, אין מישהו שאוכל. זו פשוט סדרה של כוונות, תנועות, טעמים, תחושות מגע. זה מה שאנחנו - סדרה של התרחשויות, של תהליכים, וכשאנו שמים לב לסדרם, לזרימה, אנו משתחררים מהתפיסה של העצמי. אנו רואים את כל העבודה הזאת של הגוף ושל התודעה כרצף של תהליכים. כוונות, מחשבות, תחושות, תנועות, כולם קשורים זה בזה, התודעה מהווה את הגורם לתנועות הגוף, תחושות הגוף מהוות את הגורם לתשוקות ולכוונות שבתודעה.
 
בדרך כלל אנו אוכלים ללא תשומת לב. הטעם בא ונעלם במהירות. בעוד האוכל עדיין בפינו, בגלל התשוקה והחמדנות להמשיך את חוויות הטעם, היד נשלחת לעבר אוכל נוסף, ובדרך כלל אין אנו מודעים כלל לתהליך שמתרחש. סיימו כל מה שבפה לפני שאתם לוקחים אוכל נוסף. בדרך זו תהפכו לרגישים לגופכם ולכמות האוכל שאתם זקוקים לה. קשה להפריז באכילה כשאתם אוכלים בתשומת לב… תכללו את המדיטצייה באכילה לתרגול היומי שלכם כך שלא ייווצר פער ברצף המודעות שלכם. מהרגע בו אתם משכימים, דרך כל מה שקורה במשך היום, היו מודעים, הפכו את הכל למדיטציה.
 
המאמר פורסם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל
 
מקור: מתוך הספר: Breath Sweeps Mind, A tricycle book, Riverhead book NY
 

 

תגיות: 
מיינדפולנס