על הנחיית דהרמה בעמותת תובנה

הנחיית דהרמה בכלל, ובתובנה בפרט, היא זכות גדולה שיושבת על ברכי מסורת רבת-שנים. 

לפי מסורת זו, ישנן שלוש דרכים המאפשרות למתרגלת או מתרגל להתחיל ללמד, ו'להעביר את זה הלאה': 

האחת, כאשר מורה מבקשת מתלמידה להתחיל ללמד; 

השנייה, אם הסנגהה מבקשת מתלמידה להתחיל ללמד;

והשלישית, כשהתלמידה עצמה מרגישה בשלה להציע את הלימוד הזה הלאה. 

כאשר מתקיימים כל אלה: הסכמה  ובשלות של התלמידה ללמד, תגובה חיובית של הסנגהה, ואישור הלימוד בידי מורה שמכירה אותה היטב – הרי שבשלו התנאים המיטיבים ויש 'כן' מהחיים.

 

הנחיית דהרמה בתובנה

בתובנה, דרך הכניסה הראשית להנחייה היא הזמנת המנחה על-ידי מורה מתובנה להתחיל ללמד במסגרת העמותה, תוך ליווי, חניכה והדרכה של המורה, וזאת כחלק מתהליך ההתפתחות והצמיחה של המנחה בתרגול.

חשוב לזכור, שהנחייה בתובנה היא תפקיד - ולא סטטוס. משמעות הדבר היא שקיימת גם התחייבות של המנחה להנחייה במסגרת העמותה, על פי מסורת התרגול בה.


להלן קווים לדמות המנחה בתובנה, מתוך מפת החשיבה להזמנת מנחים ומנחות, המשמשת את מורי ומורות תובנה ואת צוות הזמנת מנחות:

מפת החשיבה הזו, כשמה הנה 'מפה' שיוצרת מרחב התמצאות שתפקידו להבהיר את שיקול הדעת והלוך הרוח בהזמנת מנחות. המפה תשמש את צוות הזמנת המנחות ואת המורות בבואן להזמין מישהו/י להצטרף למעגל המנחות. מדובר בקווים מנחים שתפקידם לתמוך בתהליך החשיבה וההזמנה. חלק מהמנחות.ים שיוזמנו יהיו חזקות.ים יותר באספקטים מסויימים, אחרים.ות באספקטים אחרים.
במקרים בהם ישנה התייחסות לְמינימום נדרש, אין פירוש הדבר שאין יוצאים.ות מהכלל שכן מדובר במפה. במקרים אלה הקווים המנחים יצביעו עבור המנחה והמלווה על תחום שדורש טיפוח.
לבסוף, העובדה שנראה שאדם עומד בכל הפרמטרים, לא אומרת בהכרח שיש התאמה להנחיה. אי אפשר לחמוק משיקול הדעת של צוות ההזמנה לגבי ההתאמה. גם אם זה נשמע עמום, זהו אופן קבלת ההחלטות הנכון לדעתנו, בין השאר משום שכשמישהו.י מוזמנ.ת להצטרף למעגל המנחות, ההנחה היא שיש לה.ו פוטנציאל להתפתח ולהיות מורה בתובנה. מן הסתם ימשיכו להיות טעויות – לכאן ולכאן, ועדיין זו הדרך הטובה ביותר שמצאנו.
 
מסמך הזה מעיד על שינוי בתפיסת ההנחיה בתובנה. על ציפייה מדויקת, מפורטת ומעובה יותר בהזמנה להנחיה שהיא חלק מתהליך ההתבגרות שלנו כגוף דהרמה שמבקש להציע גישה אחראית ובמידה-מה זהירה להוראת הדהרמה והויפסנא. 
 
מפת החשיבה – ההתהוות התלויה של ההנחיה - נקודות לשיקול בהזמנת מנחה:
 
1.  הזמנה של מורה.ת תובנה שמכיר.ה את המתרגל/ת ומעוניינ/ת ללוות אותו.ה.
* יש פה תלות בפניות של המורה, ובמספר המנחות שהיא כבר מלווה. הנושא הזה הוא לשיקול המורה אך גם לשיקול הצוות.
חלק מההזמנה היא גם התחייבות של המורה ללוות את המנחה החדש.ה
 
2.  ניסיון תרגול:
✓   שמונה שנים לפחות על הדרך באופן רציני ומחויב.
✓   לפחות 15-20 רטריטים ארוכים.
✓   רטריט ארוך של חודש לכל הפחות.
 
3.  מחויבות להמשך תרגול, תוך דגש על תרגול ברטריטים ארוכים.
 
4.  יכולת ונכונות להיות בתהליך שבו הוראת דהרמה היא תרגול. נכונות להיות בתהליך ליווי - אחד האינדיקטורים לכך הנה היכולת לקבל 'לא', לקבל משוב ולהיות עם זה בטוב. להיות מנחה משמעו להיות חלק ממעגל ההוראה וההנחיה בתובנה – להשתתף באופן פעיל בתהליכי העמקה ולמידה משותפים.
 
5.  היכרות עם גוף ההוראה היסודי של הדרך – The body of Buddhas teaching.
✓    מן הסתם, לא בהכרח צריך להיות ניסיון בהוראה של כל התכנים, אך נדרשת היכרות עם רובם כידע ומתוך התרגול.
✓    היכרות ויכולת ללמד: 4 האמיתות הנאצלות, 4 האיכויות ללא גבול, הסטיפתהאנה סוטה, שלושת הרעלים, שלושת מאפייני הקיום, חמשת המכשולים, שבעת הפקטורים של ההתעוררות, חמשת המצרפים, פטיצ'ה סמופאדה, חמשת הכוחות (סדהה!).
✓    היכרות עם תרגול ויפסנא במסורות תובנה. הבנה ויכולת ללמד את ארבעת הבסיסים של תשומת הלב, באופנים שונים
✓    היכרות מעמיקה עם תרגול האיכויות ללא גבול.
 
6.  התייחסות לבודהה-דהרמה כדרך חיים וכתרגול מרכזי: נכונות להתמסר להוראת הבודהה-דהרמה בתובנה. אין הכוונה לחסום יכולות ועולמות אחרים שאנחנו מביאות להוראת הדהרמה, אלא שהמסגרת המרכזית שמתוכה צומחים התרגול וההוראה היא הבודהה-דהרמה.
זה המקום להתייחס להבחנה בין הוראת הבודהה-דהרמה תוך שימוש בניסיון ובחוויה האישיים, לבין הוראת החוויה האישית תוך שימוש/ התייחסות לדהרמה.
 
7.   מחויבות לסילה, לתרגול של סילה, להתבוננות על סילה ולאורח חיים מוסרי.
 
8.   מֵטא/קרונא - הבשלה של נדיבות ונדיבות לדהרמה (Dharma Dana) שמבוססות באהבה וחמלה לבני אדם.
 
9.   בשלות נפשית ואופקהה - יציבות ואיזון נפשיים והבנה עצמית שמתבטאים בהתנהגות בוגרת ויכולת לווסת רגשות בסיטואציות של החיים.
 
10. יכולת לתווך את הדהרמה באופן בהיר ומשחרר (או פוטנציאל).
 
11. רגישות ומיומנות בתקשורת בין אישית – היכולת לפגוש א.נשים (או פוטנציאל).
 
12. חיבור ומחויבות לקהילת תובנה.