מהי הגישה הנכונה למדיטציה?

תרגום של דברי Sayadaw U Tejaniya:

1. תרגל מתוך רכות, טוב לב ועדינות כלפי עצמך. השתדל לא להיסחף לשיפוטיות ולביקורת עצמית.

2. גם אם התודעה נודדת ומופיעות המון מחשבות, שוב ושוב- פעם אחרי פעם השב בעדינות ובנחישות את תשומת הלב לרגע הנוכחי- לתחושות שמופיעות כעת.

3. מדיטציה היא הכרה והתבוננות במה שקורה- נעים או לא נעים- באופן רגוע.

4. מדיטציה היא לראות ולהמתין בסבלנות עם מודעות ועם הבנה. מדיטציה איננה לנסות לחוות משהו ששמענו או קראנו עליו.

5. פשוט שים לב לרגע הנוכחי. כששמת לב שהופיעו מחשבות, התיידע לכך ובחר להשיב את תשומת הלב למה שקורה ברגע זה.

6. ברגע שגילית שהופיעו מחשבות- אתה כבר נוכח ומודע! במקום לשפוט ולכעוס על עצמך, שמח שאתה נוכח ובחר להשיב את תשומת הלב לתחושות הגוף.

7. בזמן המדיטציה אנו מוודאים שגם הגוף וגם התודעה נינוחים.

8. אם הגוף והמוח מתעייפים, יתכן שמשהו שגוי בדרך התרגול שלך, וזה זמן לבדוק את אופן התרגול שלך:

האם אתה מתרכז מדי בזמן המדיטציה?

האם את רוצה משהו?

האם את רוצה שמשהו יקרה?

האם אתה רוצה שמשהו יפסק?

בדוק וראה אם אחת מהגישות האלו נוכחות.

9. על התודעה להיות רגועה ושלווה. קשה למדוט כאשר התודעה נמצאת במתח.

10. אל תנסה להתרכז בכוח, אל תנסי לשלוט. אל תלחץ דבר.

11. אל תנסה ליצור דבר, ואל תדחה את מה שקורה. פשוט היה מודע.

12. לנסות ליצור משהו זה חמדנות.

לדחות את מה שקורה זו דחייה.

לא לדעת אם משהו קורה או שהפסיק לקרות זו הזיה/ אשליה/בלבול.(delusion )

13. נסה לתרגל ללא ציפיות, ללא להשתוקק לדבר, ובלי דאגה, מכיוון שאם אתה מתרגל מתוך גישות אלו נהייה קשה יותר למדוט.

14. אינך מנסה לגרום לדברים לקרות באופן שבו אתה רוצה שיקרו. אתה מנסה להכיר את הדברים שקורים כפי שהם.

15. נסה לקבל ולהתבונן גם בתופעות נעימות וגם בתופעות בלתי נעימות.

אתה רוצה רק חוויות נעימות? אינך רוצה אפילו מעט חוויות בלתי נעימות?

האם זה סביר? האם זו דרך הדהרמה?

16. עליך לבדוק ולבחון עם איזו גישה אתה מתרגל. גישה קלה ומשוחררת מאפשרת לך לתרגל היטב. האם אתה מתרגל בגישה הנכונה?

17. אל תרגיש מוטרד על ידי הדעת החושבת. אינך מתרגל כדי למנוע מחשבות, אלא בכדי לזהות ולהתיידע לחשיבה כאשר היא מופיעה.

18. אל תדחה שום אובייקט אליו שמת לב. דע את הזיהומים (חמדנות, דחייה, בלבול) שהופיעו בהקשר של האובייקט והמשך לבחון את אותם זיהומים.

19. האובייקט של תשומת הלב אינו ממש חשוב. התודעה המתבוננת שפועלת ברקע היא החשובה באמת. אם תשומת הלב מתרחשת מתוך הגישה הנכונה, כל אובייקט הוא האובייקט הנכון.

20. רק כאשר ישנו אמון או בטחון (saddha) מאמץ יופיע.

רק כאשר ישנו מאמץ (viriya), תשומת הלב תהיה מתמשכת.

כאשר תשומת הלב (sati ) הינה מתמשכת, היציבות של התודעה תהיה מבוססת.

רק כאשר יציבות התודעה מבוססת (samadhi ), אתה תתחיל להבין ולראות את הדברים כפי שהם.

כאשר תתחיל לראות ולהבין את הדברים כפי שהם ( panna), האמון יגבר עוד יותר.

"לרצות שמשהו יקרה זוהי חמדנות. לרצות לדעת ולהבין זו חכמה"

ASHIN U TEJANIYA