מאמרים

ללכת בעקבות החזון שלך מאת: ג'ון קבט זין

זה כמעט בלתי אפשרי, וחסר כל טעם בכל מקרה, לקחת על עצמך למדוט יום-יום בלא שיהיה לך רעיון כלשהו למה אתה עושה זאת, איזה ערך עשוי להיות לכך בחייך, תחושה של מדוע זו עשויה להיות הדרך שלך ולא סתם עוד סיבוב בטחנות רוח דמיוניות.

להמשך המאמר...

 

גליון של כתב העת בודהיזם בישראל

נושא הגליון הוא בורות (ignorance)

והוא כולל מאמרים מתורגמים ממורי דהרמה על נושאים שונים הקשורים לתרגול הדהרמה.

לקריאה לחצו כאן

תודה לצוות בודהיזם בישראל

 

 

הרהורים על תשומת לב מאת: שיילה קת'רין

 

מראיין: מהי תשומת לב?

שיילה קת'רין: מקורם של תרגולי תשומת לב בלימוד של הבודהה והם נלמדים ומתורגלים על מנת להפחית סבל, לחקור את התפיסה ולעורר תובנה משחררת. בדרך כלל, אני מתארת תשומת לב כיכולת להיות מודע למה שישנו מבלי שתגובתיות, תשוקה או סלידה יעוותו את החוויה. כך שאם אנו באמת נוכחים אל מול תפיסות של מראה, צליל, ריח, טעם, מגע או מחשבה, אנו מודעים וקשובים לתפיסה זו ללא העיוות של העדפה אישית, שיפוט ותגובתיות.

להמשך המאמר...

 

נדיבות תחילה מאת: טניסארו בהיקהו

לפני שנים אחדות, כשאג'אהן סואט לימד בריטריט ב-IMS, שימשתי עבורו כמתורגמן. לאחר היום השני או השלישי של הריטריט, פנה אלי ואמר: "שמתי לב שכאשר האנשים האלה מודטים, הם נורא עגמומיים". היית מסתכל על החדר, וכל האנשים שבו ישבו ברצינות רבה, פניהם מתוחים, עיניהם עצומות ומכווצות. זה היה כמעט כאילו היה כתוב להם 'נירוונה או שזה הסוף' על המצח.

להמשך המאמר...

 

טעם החירות מאת: בהיקו בודהי

בהיקו בודהי, הוא נזיר ומלומד בודהיסטי יליד ניו יורק, ארה"ב. בהכשרתו האקדמית הוא בעל תואר ד"ר לפילוסופיה. הוא הוסמך לנזירות מלאה בשנת 1973 בסרי לנקה, שם הוא שהה במשך 24 שנים, וכעת הוא חי במנזר צ'וואנג ין במדינת ניו יורק.
בהיקו בודהי אחראי לפרסומים רבים של הכתבים הבודהיסטיים, כמחבר, מתרגם ועורך, ביניהם התרגום המלא של אוסף הדרשות הבינוניות (מג'הימה ניקאיה), אוסף הדרשות המחוברות (סמיוטה ניקאיה) ואוסף הדרשות הממוספרות (אנגוטרה ניקאיה).

להמשך המאמר...

 

יכולות רוחניות מאת: איה קהמה

הבודהה התייחס לחמש יכולות רוחניות שיכולות להפוך – עם טיפוח ופיתוח נכונים - לכוחות רוחניים. היכולות האלו קיימות בכל אחד מאיתנו ופיתוחן משמעו עשייתן לאיכויות רבות-עוצמה שיובילו להתעוררות. כל עוד מדובר רק ביכולות, הן רק פוטנציאל להתעוררות.

להמשך המאמר...

 

אמונה מאת שרון זלצברג

למושג 'אמונה' (faith) יש משמעות פרטית מאוד בשבילי. קשה מאוד להבין אותו, והוא אינו מוזכר לעתים קרובות בהקשר של מסורת החָכמה – בייחוד לא במערב.

להמשך המאמר...

 

סמאדהי ומקומו בתרגול של תובנה (Insight) מאת: רוב בורבאה

האיכות של סמאדהי היא חיונית לדרך שלנו, ובעלת אינספור יתרונות. המילה סמאדהי מתורגמת בדרך כלל בתור 'ריכוז', אבל מבחינות רבות אין היא מביעה את המלאות או היופי של משמעותה האמיתית.

להמשך המאמר...

 

התאומים: אמונה וספק מאת: סטיבן בצ'לור

סטיבן בצ'לור משוחח עם ננסי פאטון על אגנוסטיות, והאם ניתן להאמין ובאותה עת גם להטיל ספק בדרך הבודהיסטית.

להמשך המאמר...

 

הפחד מפני השקט מאת טיך נאהת האן

 

נוצר בי הרושם שרבים מאיתנו מפחדים מהשקט. אנחנו תמיד סופגים משהו – חומר קריאה, מוסיקה, רדיו, טלוויזיה או מחשבות – שימלא את החלל. אם שקט ומרחב כל כך חשובים ליכולת שלנו לשמוח, למה אנחנו לא נותנים להם מקום גדול יותר בחיינו? לאחת מתלמידותי משכבר הימים יש בן זוג טוב לב, שיודע להקשיב ואיננו דברן יתר על המידה; אבל בבית בן זוגה חייב שהרדיו או הטלוויזיה יהיו דלוקים תמיד, והוא אוהב לעלעל בעיתון בעת אכילת ארוחת הבוקר.

להמשך המאמר...

 

גליון של 'בודהיזם בישראל' בנושא התהוות מותנית

 

מוזמנים לקרוא גליון של כתב העת בודהיזם בישראל בנושא התהוות מותנית.

לקריאה בקישור זה

 

תודה לצוות בודהיזם בישראל

 

 

מדיטציית מיינדפולנס מונחית - הנחיות מאת סטיבן פולדר

הקדש מעט תשומת לב לצורת הישיבה שלך. התנוחה צריכה להיות נינוחה וקלה, ויחד עם זאת מלווה בתחושת יציבות וזקיפות. לא קורסת ולא כפופה. אם אתה יושב על כסא אולי תרצה להניח את רגליך בצורה ישרה על הקרקע. אם אתה יושב על הרצפה, שב על קצה הכרית, כשהרגלים משוכלות והברכיים צונחות לכיוון הרצפה. עצום את עיניך כדי להגביל את כמות הגרויים הבאים מבחוץ.

להמשך המאמר...

 

ספק מאת: ג'וזף גולדשטיין

כפי שהוא מתייחס לכל אחד מהמכשולים האחרים של המדיטציה, הבודהה מפרט חמישה שלבים להתבוננות בספק:

״אם הספק נוכח, אני יודע ׳יש ספק בתוכי׳; אם הספק אינו נוכח, אני יודע ׳אין ספק בתוכי׳. ואני יודע כיצד יכול להתעורר ספק שלא התעורר, כיצד ניתן להסיר ספק שהתעורר, וכיצד ניתן למנוע ספק שיתעורר בעתיד״.

להמשך המאמר...

 

אכילת קלמנטינה בתשומת לב מאת: תיך נאהת האן

סידהרתא [הבודהה] סימן בשקט לילדים לשבת ישר ואמר, "אתם כולכם ילדים חכמים ואני בטוח שתהיו מסוגלים להבין ולתרגל את הדברים שאשתף אתכם. הדרך הגדולהשגיליתי היא מעמיקה ועדינה, אבל כל אחד או אחת שמוכן להשתמש בלב ובשכל שלו יכול להבין וללכת בה.

להמשך המאמר...

 

חמלה בפעולה מאת: מרטין בצ'לור

במסורות בודהיסטיות שונות חמלה מקבלת אופני ביטוי ותרגול שונים. במסורת הטיבטית ישנו תרגול של החלפת עצמי באחרים. במסורות התהרוואדה, בתאילנד, סרי לנקה ובורמה, נמצא את התרגול המדיטטיבי של טוב-לב אוהב ושל חמלה. במסורות הזן של סין, קוריאה ויפן, ישנם הכלל להצלת כל היצורים החשים וטיפוח הכללים המוסריים של הבודהיסטווה, כפי שניתנו בברהמהג'אלה סוטרה. (סוטרת רשת אינדרה).

להמשך המאמר...

 

(Mindfulness) תשומת לב לתשומת לב מאת: אג'אהן סוצ'יטו

 

אחד מנושאי הדיון בכנס מורי ויפסנא בו השתתפתי לאחרונה בספיריט רוק שבקליפורניה היה תשומת לב או ביתר דיוק, תופעת “תשומת הלב” (Mindfulness): טיפול קוגניטיבי מבוסס תשומת לב, לידה מבוססת תשומת לב, תשומת לב לספורטאים, תשומת לב לאנשי עסקים ותשומת לב בצבא. מצב רגוע של שליטה עצמית ותשומת לב צלולה לרגע הנוכחי יכול לשפר את תפקוד האדם בדרכים רבות, ותשומת לב לרוב נתפסת בדיוק כך. מבחינת הפופולריות שלה (לפחות במערב) תשומת לב צמחה מעבר לאמא הבודהיסטית העתיקה שלה, על כל תפיסותיה הדתיות, והיא לרוב גם לא מכירה בה. זה די מובן: הבודהיזם האתנוצנטרי לרוב לא מקיים מה שניתן לכנות תשומת לב, או אפילו דהרמה.

להמשך המאמר...

 

תשומת לב נכונה מאת: טובטן צ'ודרון

 

תשומת לב הינה דבר מעניין מאד כיוון שניתן לתאר אותה בדרכים שונות, כתלות בסיטואציות השונות. היום נדבר על תשומת לב ועל ארבעת מוקדי תשומת הלב. הללו נידונים באופן שונה במסורות שונות. אני אגש לנושא בעיקר מגישת התהרוודה ואוסיף גם קצת מגישת המהאיאנה.

להמשך המאמר...

 

הרהורים על ריכוז נכון מאת: מרסיה רוז

שאל הבודהה: "מהו הרווח שיביא פיתוח הריכוז? התודעה מתפתחת. ומהו הרווח שמביא פיתוח התודעה? החמדנות ננטשת. "ומהו הרווח שמביא פיתוח תובנה? חכמה מתפתחת. ומהו הרווח שמביא פיתוח חכמה? הבורות ננטשת לחלוטין."

להמשך המאמר...

 

כתב העת בודהיזם בישראל בנושא חמשת המצרפים

הגיליון עוסק בנושא חמשת המצרפים והוא כולל מאמרים מתורגמים וסוטרות בנושא.

לקריאת הגליון:

http://www.buddhism-israel.org/files/magazine/5agg.pdf#zoom=70&page=1

תודה לצוות בודהיזם בישראל

 

מאמץ נכון מאת: גיל פרונסדל

מאמץ נכון, קשב נכון [mindfulness] וריכוז נכון הם הגורמים בדרך שממוקדים בפעולות הפנימיות שלנו, במה אנחנו עושים, בתודעתנו ובלבנו. הדגש בהם שונה מהדגש על פעולות מילוליות ופיזיות בשלושת ההיבטים הקודמים: דיבור נכון, פעולה נכונה ופרנסה נכונה.

קשב ותשומת לב לפעולות החיצוניות מכינים אותנו לעשות דבר זהה ביחס לפעולות הפנימיות של התודעה שלנו. מה שמנחה את הקשב הזה הוא הכוונה להימנע ממה שגורם נזק ולעסוק במה שמביא תועלת.

להמשך המאמר...

 

מאמץ נכון מאת: ג'וזף גולדשטין

 

שלושת השלבים האחרונים בדרך הנאצלת כפולת השמונה הם מאמץ נכון, תשומת לב נכונה וריכוז נכון. יחד, שלושת השלבים הללו מכונים "סמאדהי", כלומר "החלק של הריכוז" בדרך. למרות שהחוכמה היא שחודרת דרך התעתוע והבורות, להב החוכמה מושחז ומתחדד היטב על ידי שלושת הגורמים התומכים הללו.

להמשך המאמר...

 

גליון חדש של כתב העת בודהיזם בישראל בנושא 'תשוקה'

כתב העת בודהיזם בישראל מביא תרגומים ומאמרים מקוריים של מורים שונים.

לקריאת כתב העת המכיל מאמרים בנושא 'תשקה'

http://www.buddhism-israel.org/files/magazine/desire.pdf#zoom=70&page=1

 

תודה לצוות בודהיזם בישראל

 

פעולה נכונה מאת: ג'ק קורנפילד

השלב הרביעי של הדרך כפולת השמונה, "פעולה נכונה", נחשב במסורת כהיבט מרכזי של חמשת כללי האתיקה. האיכות הבסיסית שלו היא אהימסה (ahimsa) בסנסקריט, או הימנעות מפגיעה. המשמעות היא לפעול בדרך שלא תוביל לפגיעה ביצורים אחרים.

להמשך המאמר...

 

הדרך כפולת השמונה של הבודהה מאת: גיל פרונסדל

תורתו של הבודהה מתארת נתיב נגיש לשחרור. הדימוי הבודהיסטי העתיק של הדרך נשען על הרעיון של מעבר מנוקה, המאפשר לעבור דרך מה שהיה אחרת יער בלתי עביר. בדיוק כפי שאדם מביא את כל גופו איתו כאשר הוא הולך בשביל ביער, כך מתרגל רוחני נכנס לנתיב של הבודהה על-ידי השימוש בכל ההיבטים של מי שהוא. אולם בעוד שהשביל הפיסי קיים, בין אם אנו הולכים עליו ובין אם לאו, הדרך של הבודהה קיימת רק בקשר שלנו עמה. אנו יוצרים את הדרך בפעילויות של תודעתנו, לבנו וגופנו. לימודי דרך הבודהה הינם אך מפות המראות כיצד אנו יוצרים את הדרך ככל שאנו מתקדמים.

להמשך המאמר...

 

אבודים בספק? מאת: פיליפ מופיט

התרופה נגד ספק היא אמון, רצון פעיל לוותר זמנית על שפיטה עצמית ולראות בעצמך מה אמיתי.

בשנה שעברה, כשלימדתי בריטריט של חודש לתרגול מדיטציה שקטה עם עוד כמה מורי ויפאסנה, התמודדנו עם השאלה מה לעשות בעניין מתרגל שההשתתפות שלו לא הייתה מלאה; הוא לא התייצב למפגשי הישיבה, לא הגיע לשיחות הדהרמה ונמנע מלהשתבץ לריאיון אישי. אחד ממארגני הריטריט אפילו ראה אותו עוזב פעמיים את המקום. התנדבתי לדבר אתו ולבדוק אם צריך לבקש ממנו לעזוב.

להמשך המאמר...

 

דרך שמונת הנתיבים הגורם השלישי: דיבור נכון מאת: גיל פרונסדל

'כוונה נכונה', המרכיב השני בדרך שמונת הנתיבים, מכין את הזירה לשלושת המרכיבים הבאים, 'דיבור נכון', 'פעולה נכונה' ו'פרנסה נכונה'. שלושתם יחד מטפחים מידות טובות ועוסקים באופן בו וויתור נבון, רצון טוב וחמלה באים לידי ביטוי בחיי היומיום שלנו. איכויות ערכיות אלו גם מניחות את היסוד לתרגולים האחרונים של הדרך: 'מאמץ נכון', 'תשומת לב נכונה' ו'ריכוז נכון'.

להמשך המאמר...

 

גליון של כתב העת בודהיזם בישראל

נושא הגליון - בין ריכוז ותובנה.

לקריאת הגליון:

http://www.buddhism-israel.org/files/magazine/shamatha.pdf#zoom=70&page=1

 

תודה לצוות בודהיזם בישראל

 

היין והיאנג: האיזון בין עבודה רוחנית ופעילות חברתית מאת: טניסארה וקיטיסארו

ראיון עם המורים קיטיסרו וטניסרה:

גודמן: בודהיזם מדבר על חוסר היצמדות לענייניי העולם, ועל שחרור אפילו מהרצון להגשמה רוחנית. אבל האם גישה זו אינה סותרת את המעורבות והדאגה לקורה בעולמנו?

להמשך המאמר...

 

מהי השקפה נכונה מאת: שיילה קתרין

תרגום: אורנה טאוב. המאמר תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל.

השקפה נכונה יוצרת את ההקשר בתוכו נוכל לחיות את דרך שמונת הנתיבים הנאצלת באופן מוחלט. כשמסתכלים ב"סמא דיטהי" – השקפה נכונה זו או הבנה נכונה – באוסף הדרשות הבינוניות, ישנו הסבר פשוט להשקפה נכונה שאומר: השקפה נכונה באה תחילה. ואיך השקפה נכונה באה תחילה?

להמשך המאמר...

 

גליון של כתב העת בודהיזם בישראל בנושא הזדקנות

 

הגליון כולל מאמרים שונים בנושא דהרמה והזדקנות.

 

לקריאה בקישור זה:

http://www.buddhism-israel.org/files/magazine/old.pdf#zoom=70&page=1

 

תודה לצוות בודהיזם בישראל 

 

חמלה בפעולה מאת: מרטין בצ'לור

תרגום: אפרת גבאי

במסורות בודהיסטיות שונות חמלה מקבלת אופני ביטוי ותרגול שונים. במסורת הטיבטית ישנו תרגול של החלפת עצמי באחרים. במסורות התהרוואדה, בתאילנד, סרי לנקה ובורמה, נמצא את התרגול המדיטטיבי של טוב-לב אוהב ושל חמלה. במסורות הזן של סין, קוריאה ויפן, ישנם הכלל להצלת כל היצורים החשים וטיפוח הכללים המוסריים של הבודהיסטווה, כפי שניתנו בברהמהג'אלה סוטרה. (סוטרת רשת אינדרה).

להמשך המאמר...

 

Karma and Dharma - Skillful Action in the World -Thanissaro Bhikkhu

A Refuge in Skillful Action  

Is human action real or illusory? If real, is it effective? If it is effective, does one have a choice in what one does? If one has a choice, can one choose to act in a way that will lead to genuine happiness? If so, what is that way? These are questions that lie at the heart of the way we conduct our lives. The way we answer them will determine whether we look for happiness through our own abilities, seek happiness through outside help, or abandon the quest for a higher-than-ordinary happiness altogether.

להמשך המאמר...

 

מהי קארמה? כיצד זה עובד? מאת סטיבן פולדר

 

המלה "קארמה" פירושה "פעולה”. לא פחות ולא יותר. זו דרכו של העולם, חוק של פעולה ותגובה. מדובר בהשפעות: השפעה של כל דבר על כל דבר.מכיוון שרשת ההשפעות ההדדיות משתרעת על פני היקום כולו, די קשה לומר, מה תהיה ההשפעה של כל פעולה.

להמשך המאמר...

 

התבוננות בדרמה של החיים (משל הצייר) מאת: מאיר זוהר

ערות היא החופש לפגוש כאן ועכשיו את הדברים כהווייתם, החופש להיות נוכחים-מודעים בלב החיים, פשוט להיות קשובים – ערות היא החופש באמת להבין ולאהוב את החיים; אבל ללא ערות אנחנו לא באמת מבינים את עובדות החיים, ולכן אנחנו סובלים – אנחנו פוחדים ובודדים, מתוסכלים ולא מסופקים;

להמשך המאמר...

 

הבּוֹדְהִיסַטְּוַה והאֲרְהַט: הולכים יחדיו יד ביד מאת: גיל פרונסדל

תרגום: כרמל שלו במסגרת פרויקט פען בשבוע של בודהיזם בישראל.

 

בגיל 21 כשהתחלתי את הכשרתי הבודהיסטית, לא היה לי עניין כלשהו בשחרור או בחמלה. לא היתה כל משיכה באידיאלים הבודהיסטיים הגדולים של הארהט (ארהנט בסנסקריט) הבודהיסטוה והבודהה. במקום זאת, לאחר שגיליתי עד כמה המדיטציה היתה מספקת כשנרגעתי אל תוך הרגע הנוכחי, התחלתי לתרגל בודהיזם בתור אמצעי להשיג נוכחות יותר שקטה בחיי. כמתרגל חדש של בודהיזם התחלתי למצוא איזו שהיא שלווה שהיתה משמעותית יותר מכל האופנים האחרים שבהם חוויתי את עצמי.

להמשך המאמר...

 

ראיון עם ג'וזף גולדשטיין

קראו כאן ראיון עם מורה הדהרמה ג'וזף גולדשטיין באתר Tricycle

http://www.tricycle.com/interview/who-knows

 

השקפה נכונה– נקודת הקרירות מאת אג'אהן צ'ה

תרגום: אפרת גבאי במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל.

תרגול הדהרמה מנוגד להרגלים שלנו, האמת נוגדת את תשוקותינו, כך שישנו קושי בתרגול. חלק מן הדברים שאנו מבינים כשגויים עשויים להיות נכונים, בעוד שדברים שאנו מקבלים כנכונים עשויים להיות שגויים. מדוע זה כך? איננו רואים ברור את האמת משום שתודעתנו נמצאת בחשיכה. למעשה איננו יודעים שום דבר ולכן אנו הולכים שולל אחר שקרים של אנשים. הם מצביעים על מה שנכון כשגוי ואנו מאמינים לכך; על מה ששגוי הם אומרים שזה נכון, ואנו מאמינים לכך. הסיבה לכך היא שאנחנו עדיין איננו אדונים לעצמנו. מצבי הרוח שלנו מרמים אותנו בקביעות. אל לנו לקחת תודעה זו ודעותיה כמדריך, כיוון שהיא איננה יודעת את האמת.

להמשך המאמר...

 

הקשבה עמוקה ודיבור אוהב מאת: תיק נאהת האן

מתוך מודעות לסבל הנגרם כתוצאה מדיבור לא מודע ומחוסר היכולת להקשיב לאחרים, אני נודר לטפח דיבור אוהב והקשבה עמוקה על מנת להביא אושר ושמחה לאחרים ולהקל על סבלם.

להמשך המאמר...

 

כוחה של כוונה מאת: שרון זלצברג

לא מזמן השתתפתי בריטריט יוגה שבו הייתי הכי טירונית (ונורא חסרת ביטחון). כל שאר המשתתפים בשיעור היו הרבה יותר גמישים וזורמים. הם נעו בקלילות לתוך תנוחות מורכבות שדמו לכעך, ומה שגרוע יותר, נראה שהם הכירו את שמה של כל תנוחה בסנסקריט.

להמשך המאמר...

 

השקפה נבונה מאת: רודני סמית'

תרגום: רונה משיח במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל.

 

להמשך המאמר...

 

כוונת הלב מאת: פיליפ מופיט

הגדרת כוונות איננה זהה להצבת מטרות. הבנת ההבדל ביניהן עשויה להוביל לחיים טובים יותר ולפחות סבל.

להמשך המאמר...

 

להזמין את הפחד מאת: אג'אהן אמארו

תרגום: אורית ראם
מקור: http://www.tricycle.com/practice/inviting-fear

תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל

אג'אהן אמארו, מבכירי תלמידיו המערביים של אג'אהן צ'ה, מכהן מאז שנת 2010 כאב מנזר אמרוואטי באנגליה. אג'אהן אמארו, שהוסמך לנזירות בשנת 1979 על-ידי אג'אהן צ'ה, הקים בשנת 1996 את מנזר אבהיאגירי שבקליפורניה, ועמד בראשו במשותף עם אג'אהן פסאנו, עד קבלת תפקידו הנוכחי. אג'אהן אמארו הוא מחברם של ספרים חשובים רבים, האחרון שבהם הוא "האי – אנתולוגיה של לימודי הבודהה על ניבאנה".

להמשך המאמר...

 

על מדיטציה מאת: אג'האן צ'ה

תרגום: סיגל קרומר
מקור: On Meditation, Ajahn Chah

תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל

 

להשקיט את התודעה משמעותו מציאת האיזון המתאים. אם תנסה להכריח את תודעתך יותר מדי היא תלך רחוק מדי; אם לא תנסה מספיק היא לא תגיע לשם ותפספס את נקודת האיזון.

להמשך המאמר...

 

שחרור כאן ועכשיו מאת: איה קהמה

תרגום: ורד כספי במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל

מקור:  http://www.buddhanet.net/budsas/ebud/ebdha099.htm - Ayya Khema ("Be an Island - The Buddhist Practice of Inner Peace")

איה קהמה נולדה בשנת 1923 בברלין להורים יהודים שהצליחו להימלט מגרמניה לפני פרוץ המלחמה, אך נכלאו במחנה שבויים יפני עד סיומה. היא הוסמכה לנזירות בשנת 1979 בסרי לנקה, ופעלה רבות כדי לתמוך וללמד נזירות ונשים שביקשו להקדיש את חייהן לדהרמה. איה קהמה ייסדה את המנזר הראשון במסורת נזירי היער בגרמניה ואת המרכז .Buddha-Haus היא חיברה ספרים רבים על מדיטציה ובודהיזם. איה קהמה נפטרה בשנת 1997.

להמשך המאמר...

 

סנגהה במערב מאת מרטין בצ'לור

תרגום: אמיר בן ארצי במסגרת פרויקט פעם בשבוע.

במהלך השנים שבהן התפתח הבודהיזם, הרעיון והחוויה של הסנגהה ביססו את עצמם בתרבויות ובנסיבות שונות. בתקופת הבודהה, הסנגהה היתה Arya Sangha – כלומר אסיפת הנאצלים, הערים – אלו שהלכו אחרי הבודהה בחיים הקדושים והשיגו שחרור.

להמשך המאמר...

 

טעם החירות מאת: בהיקו בודהי

תרגום: יוסי אדם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל
מקור: http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/bodhi/bl071.html

בהיקו בודהי, הוא נזיר ומלומד בודהיסטי יליד ניו יורק, ארה"ב. בהכשרתו האקדמית הוא בעל תואר ד"ר לפילוסופיה. הוא הוסמך לנזירות מלאה בשנת 1973 בסרי לנקה, שם הוא שהה במשך 24 שנים, וכעת הוא חי במנזר צ'וואנג ין במדינת ניו יורק.
בהיקו בודהי אחראי לפרסומים רבים של הכתבים הבודהיסטיים, כמחבר, מתרגם ועורך, ביניהם התרגום המלא של אוסף הדרשות הבינוניות (מג'הימה ניקאיה), אוסף הדרשות המחוברות (סמיוטה ניקאיה) ואוסף הדרשות הממוספרות (אנגוטרה ניקאיה).

להמשך המאמר...

 

אהבה היא המהות מאת: סטיבן פולדר

€œאוהבת! €œלא אוהבת! "אוהבת! לא אוהבת! אמרנו בילדותנו בעודנו תולשים עלי כותרת של פרחי חיננית. זו הייתה אהבה לגמרי הפכפכה ולא ודאית. היא הייתה יכולה באותה המידה לקרות או לא לקרות. לעתים איש לא ידע עליה מלבד עצמנו. היא הייתה יכולה לחלוף באותה הקלות שבה הגיעה. גם עכשיו, כשהפכנו למבוגרים, אהבתנו נראית לעתים לא אמינה באותה המידה.

להמשך המאמר...

 

הנחיות לתרגול חמלה מאת: שיילה קתרין

 

תרגום: יעל לוי
מקור: Loving Kindness and Compassion- Shaila Catherine - http://blog.imsb.org/?p=418

לא רק אחרים הם שכואבים; כל אחד מאתנו גם הוא זקוק לחמלה. חמלה-עצמית היא בסיס הכרחי לכל התפתחות אישית אמיתית.

להמשך המאמר...

 

נפלאות הקשב (מיינדפולנס) מאת: סטיבן פולדר

Mindfulness ('קשב') זהו מונח חדש שאנו מרבים להיתקל בו, אבל לא כולם יודעים מה זה, איך עושים את זה, ואיך זה יכול לעזור לנו. אנחנו שומעים על "הפחתת לחץ מבוססת קשב" (“Mindfulness Based Stress Reduction” או MBSR)במרפאות הגדולות לכאבים כרוניים בארה''ב הרופאים פונים לטיפול בקשב אחרי ששום דבר אחר לא עוזר; קשב משמש חלק מטיפולים פסיכותרפיים, כלי עזר לשיפור אווירה במקומות עבודה, וכמובן, כטכניקה רוחנית. אם כן, הקשב מהו?

להמשך המאמר...

 

תרגול ולהתרסק באותה מכונית מאת: אג'אהן ג'יאסאר

תרגום: פַּנְיַנָנְדוֹ בהיקהו. במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל
מקור: A Dhamma-talk given in Banaree, Bangkok, on November 9th 2009. Published by Panyaprateep Foundation, 2011

להמשך המאמר...

 

שחרור מהפחד מאת: טניסארו בהיקהו

תרגום: רונה משיח
מקור: http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/fear.html

תורגם במסגרת פרויקט מאמר בשבוע של בודהיזם בישראל

טניסארו בהיקהו הוא נזיר ממוצא אמריקאי במסורת נזירי היער של תאילנד. הוא הוסמך לנזירות בשנת 1976 על-ידי מורו, אג'אהן פואנג ג'וטיקו, מתלמידיו של מאסטר המדיטציה הנודע, אג'אהן לי דהמהדארו. בשנת 1991 הוא סייע בהקמת מנזר Metta Forest Monastery בסן דיאגו, קליפורניה, שהוא עומד בראשו. טניסארו בהיקהו הוא מתרגם פורה של רבים מכתבי הקאנון הפאלי, ומחברם של ספרים חשובים רבים.

להמשך המאמר...

 

האמת הנאצלת הראשונה מאת: אג'האן סומדהו

תרגום: גיא גריצמן
מקור: The First Noble Truth–Ajahn Sumedho, From The Four Noble Truth

תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל.

האמת הנאצלת הראשונה עם שלושת ההיבטים הנלווים אליה היא: "יש סבל, דוקהה, דוקהה צריכה להיות מובנת, דוקהה הובנה".
זהו לימוד מיומן ביותר מכיוון שהוא מובע בנוסחה פשוטה שקל לזכור ומכיוון שזה תקף לכל דבר שאתה יכול לחוות, לעשות או לחשוב בקשר לעבר, ההווה או העתיד.

להמשך המאמר...

 

השלמות של הנדיבות מאת: שרון זלצברג

תרגום: כרמל שלו
מקור: בקישור זה

תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל.

טיפוח הנדיבות הוא ההתחלה של התעוררות רוחנית. לנדיבות יש עוצמה אדירה מכיוון שהיא עולה מאיכות פנימית של הרפייה. היכולת להרפות, להיכנע, לוותר, ולתת בנדיבות – כולן נובעות מאותו מקור, וכשאנחנו מתרגלים נדיבות, דאנה, אנו יוצרים פתח לאיכויות האלה בתוך עצמנו. הרפייה נותנת לנו חירות עמוקה ודרכים אוהבות רבות כדי לבטא אותו חירות. נדיבות היא ההתחלה של הדרך. כאשר לימד הבודהה, הוא תמיד התחיל עם נדיבות.

להמשך המאמר...

 

מה זה מיינדפולנס? מאת סטיבן פולדר

Mindfulness ('קשב') זהו מונח חדש שאנו מרבים להיתקל בו, אבל לא כולם יודעים, מה זה, איך עושים את זה, ואיך זה יכול לעזור לנו. אנחנו שומעים על "הפחתת לחץ מבוססת קשב" - Mindfulness Based” Stress Reduction”, או MBSR); במרפאות הגדולות לכאבים כרוניים בארה''ב הרופאים פונים לטיפול בקשב אחרי ששום דבר אחר לא עוזר; קשב משמש חלק מטיפולים פסיכותרפיים, כלי עזר לשיפור אווירה במקומות עבודה, וכמובן, כטכניקה רוחנית. אם כן, הקשב מהו?

להמשך המאמר...

 

סרטון של שיחה בין סטיבן פולדר וכריסטופר טיטמוס

סרטון מ 2002 בו משוחחים סטיבן פולדר וכריסטופר טיטמוס על ראשיתה של תובנה

 

 

 

הנחיות למדיטציית ויפסנא מאת: ג'וזף גולדשטיין

תרגום: ישי גרשון (תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל).

מקור: Vipassana Meditation Instructions, Joseph Goldstein, Breath Sweeps Mind, A tricycle book, Riverhead book NY

שבו בנוחות כשגבכם ישר, אך לא נוקשה או מתוח. עצמו את עיניכם בעדינות והרגישו את תחושות הנשימה עם מעבר האוויר דרך הנחיריים או השפה העליונה. תחושות השאיפה מופיעות בפשטות ובטבעיות. שימו-לב לאופן שבו מופיעה הנשיפה. יתכן גם שתבחרו לחוש את תנועת החזה או הבטן שלכם כשהאוויר נכנס או יוצא מגופכם.

להמשך המאמר...

 

ניבאנה: שאלות ותשובות מאת: סטיבן בצ'לור

תרגום: כרמל שלו
מקור: קורס עירוני של תובנה, תל אביב. 22 במאי 2011

תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל

ש: הבודהה דיבר על הבלתי-מותנה או האל-מותי. לְמה הכוונה?

להמשך המאמר...

 

התהוות מותנית מאת: אסף פדרמן

פורסם במסגרת פרויקט המאמר השבועי בבודהיזם בישראל

"מי שרואה התהוות-מותנית רואה את הדהרמה ומי שרואה את הדהרמה רואה התהוות-מותנית." (M I 191)

המושג "התהוות-מותנית" או "היווצרות מתוך תנאים" (פאלי: פָּאטִיצָ'ה-סָמוּפָּאדָה) מהווה את אחד מאבני היסוד של הבודהיזם כבר בצורתו המוקדמת ביותר שמתועדת בקאנון הפאלי.

להמשך המאמר...

 

פורסם כתב העת של בודהיזם בישראל בנושא עשיה נכונה

בכתב העת תמצאו תרגומים של מאמרים רבים של מורי דהרמה מובילים: ג'ק קורפילד, מרטין בצ'לור, בהיקו בודהי ועוד.

לצפיה בכתב העת לחצו כאן

 

נדיבות מאת טיך נאהת האן

מאת: תיך נהאת האן
תרגום: ורד כספי
מקור: http://dharma.ncf.ca/introduction/precepts/precept-2.html

תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל

"בהיותי מודע לסבל הנגרם על ידי ניצול, אי צדק חברתי, גניבה ודיכוי, אני לוקח על עצמי לטפח אהבה מיטיבה וללמוד דרכים לפעול למען רווחתם של האנשים, החיות, הצמחים והמינרלים. אני לוקח על עצמי לתרגל נדיבות על ידי שאחלוק את זמני, מרצי ומשאבי החומריים עם אלה הזקוקים להם. מנוי וגמור עמי לא לגנוב ולא להחזיק ברשותי דבר השייך לאחרים. אני אכבד את רכושם של אחרים, אך אמנע מאחרים להיבנות מסבלם של בני אדם או של מינים אחרים על פני האדמה ".

להמשך המאמר...

 

תרגיל מדיטציה מודרכת להכנה למוות מאת: סטיבן לוין

תרגום: עפרה אביגד

מקור: מתוך הספר - "מי מת? המוות כמורה לחיים", "פראג" הוצאה לאור

תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל

להמשך המאמר...

 

מדיטציה על ה"אין-אני" מאת: איה קהמה

תרגום: רונה משיח

תורגם במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע'

מקור: http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/khema/bl095.html

בבודהיזם אנחנו משתמשים במילים "אני" ו"אין-אני" ועל כן חשוב להבין מהו בדיוק אותו "אין-אני", אנטה, אפילו אם הוא בהתחלה רק רעיון, כי הגרעין של תורת הבודהה תלוי במושג זה. הבודהיזם הוא ייחודי בלימוד הזה. אף אחד, אף מורה רוחני אחר, לא ניסח את האין-אני בדיוק בדרך הזאת. ומכיוון שהוא נוסח על ידו כך, קיימת גם האפשרות לדבר עליו. הרבה נכתב על אין-אני, אבל על מנת להבין אותו, על האדם לחוות אותו. ולכך מכוון הלימוד, לחוויית האין-אני.

להמשך המאמר...

 

לשחות נגד הזרם מאת: סטיבן באצ'לור

תרגום: ליאור גלעד
מקור: Going Against The Stream, Stephan Batchelor, from Breath Sweeps Mind, A tricycle book, Riverhead book NY

תורגם במסגרת המאמר השבועי- פרויקט מטעם בודהיזם בישראל

לאמן את ליבנו ותודעתנו בתרגול מדיטציה זה כמו שחייה במעלה הזרם כאשר הזרם הוא חזק, אומר איש-האקדמיה והמורה סטפן באצ'לור. השיטה הבסיסית שלימד הבודהה כדי להשיג שחרור היא ביסוד כל המסורות שהתפתחו מלימודו המוקדם.

להמשך המאמר...

 

לפתח רגישות מאוזנת: תרגילים בודהיסטיים פרקטיים לחיי היום-יום מאת: אלכסנדר ברזין

תרגום: אורן הנר במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע' של בודהיזם בישראל
מקור: Developing Balanced Sensitivity: Practical Buddhist Exercises for Daily Life

רובנו סובלים מבעיות רגישות כאלו או אחרות. או שאנו אדישים מדי לארועים שנקרים בדרכנו או שאנו מגיבים בהגזמה לארועים אלה. אך ביכולתנו, בעזרת תרגול מתאים, להגיע לרגישות מאוזנת שמתבטאת בתגובה הולמת לנסיבות חיצוניות או פנימימות שלנו. פיתוח רגישות מאוזנת דורש לטפח ביטחון, דאגה, משמעת, ריכוז, וראייה מפוכחת של המציאות. נלמד כיצד בעזרת תרגילים קונקרטיים ניתן לשפר איכויות אלו בדרך אל איזון הרגישות.

להמשך המאמר...

 

הצהרת מורי ומורות הדהרמה בישראל בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני

לגשר על הפער- הצהרת מורי ומורות הדהרמה בישראל בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני

מטרתה של הדהרמה היא להביא קץ לסבל. כמתרגלי דהרמה אנו שואפים להבין את הסבל טוב יותר; להתוודע לסיבות לסבל ולפעול להביא לסיומו – בתוכנו ובעולם הסובב אותנו.

להמשך המאמר...

 

הבודהה ובעלי חיים

קישור לסרט העוסק בנושא של היחס לבעלי חיים בבודהיזם:

http://www.youtube.com/watch?v=S0MWAAykFuc&feature=youtu.be

 

דע ריקות הייה חומל. מאת: טניסארה

תורגם במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע' של בודהיזם בישראל
תרגום: כרמית פסקל שכנאי
מקור: Dharmagiri newsletter – November, 2010

יום אחד מילרפה, היוגי המפורסם והקדוש מטיבט, תרגל מדיטציה במערות מגדל הנשר אשר בעמק אבן החן האדומה והחליט לחפש עצים להסקה. סערה גדולה פרצה ופיזרה לכל עבר את עצי ההסקה שאחז בידיו.

להמשך המאמר...

 

הבודהה ואהבה מאת גיל פרונסדאל

מקור: The Buddha and Love, Gil Fronsdal
תורגם במסגרת פרויקט פעם בשבוע של בודהיזם בישראל

האם הבודהה אהב? אם היה מעבר לכל תשוקה, האם היה גם מעבר לאהבה? האם קיימת אהבה נטולת תשוקה? ואם כן, האם יש לה ערך כלשהו עבורנו?

להמשך המאמר...

 

לרפא את הגוף, את הלב ואת התודעה מאת: ג'ק קורנפילד

תרגם: מולי גלזר במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע' של בודהיזם בישראל.

מקור: Hindrances from Breath Sweeps Mind, Tricycle, Riverhead book

 

מורה הויפסנא האמריקאי, ג'ק קורנפילד, מסביר כיצד פיתוח השקט המדיטטיבי מרפא לא רק את תודעתנו אלא גם את גופנו ואת ליבנו.

להמשך המאמר...

 

זו איננה גזירת גורל מאת טניסארו ביקהו

המאמר מובא במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע' של 'בודהיזם בישראל'

מאת: טניסארו בהיקו
תרגום: דורון מלכא
מקור: It's Not About Fatalism, Bhikkhu Thanissaro

קרמה היא אחת מאותן מילים אשר איננו מתרגמים. משמעותה הבסיסית היא די פשוטה – פעולה. אבל עקב המשקל שמעניקים לימודי הבודהה לתפקידה של הפעולה, המילה הסנסקריט "קרמה" נטענת במשמעויות רבות והמילה האנגלית (וגם העברית – ד.מ.) כורעת תחת נטל המטען הזה.

להמשך המאמר...

 

חמשת תרגולי המודעות מאת: תיך נהאת האן

תרגום: סיסטר טאי ניאם (חגית) במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע' של בודהיזם בישראל.

חמשת תרגולי המודעות מיצגים את החזון הבודהיסטי של רוחניות ואתיקה חובקות עולם. הם מהווים ביטוי מוחשי של ארבע האמיתות הנאצלות ושל הדרך המתומנת הנאצלת. הם מראים לנו את השביל להבנה נכונה ואהבת אמת, הדרך שמובילה למרפא, להתמרה ולשלוות נפש, לעצמנו ולעולם. תרגול חמשת תרגולי המודעות מאפשר לנו להעמיק את התובנה של הקיום ההדדי ולפתח השקפה נכונה, שבכוחן לשים קץ לאפליה, חוסר סובלנות, כעס, פחד וייאוש. די בחיים לפי חמשת התרגולים כדי למקם אותנו כבר על דרך הבודהיסטווה. כשאנחנו רואים את דרכנו בבירור, אנחנו חופשיים מדאגות בהווה או מפחדים מפני העתיד לבוא.

להמשך המאמר...

 

מדיטציה והאני מאת: שינזן יאנג

 תרגום: יעל לי במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע' של בודהיזם בישראל

מקור: Meditation and the Self, Shinzen Young

לכל אחד יש תחושה של "אני". בחקירה מדוקדקת אנו מגלים שתחושה זאת של "אני" מורכבת מרעיונות ומתחושות גופניות שמתעוררים ונמוגים מרגע לרגע. רעיונות ותחושות גופניות אלו ניתן לתאר כ"אזכור עצמי", כלומר הם קשורים ביצירת תחושת ה"אני". מרבית המסורות הרוחניות מעודדות סוג כלשהו של שחרור של העצמי או האגו. הבודהיזם במיוחד שם דגש רב על היווכחות ב"אין-אני".

להמשך המאמר...

 

כוחם המרפא של כללי המוסר מאת: טניסארו בהיקהו

תרגום: רעיה דש במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע' של בודהיזם בישראל

The healing power of the precepts, Thanissaro Bhikkhu, Access to Insight

הבודהה היה מעין רופא, המטפל בחולָיים הרוחניים של המין האנושי. דרך התרגול שהוא לימד היתה כמו מסלול של ריפוי עבור תודעות ולבבות החווים סבל. דרך זו של הבנת הבודהה ותורתומתועדת כבר בטקסטים המוקדמים ביותר, ועם זה היא מאוד עכשווית. תרגול מדיטציה בודהיסטית מתפרסם פעמים רבות כצורה של ריפוי, ולא מעט פסיכותרפיסטים ממליצים כיום שמטופלים שלהם יתנסו במדיטציה כחלק מהטיפול.

להמשך המאמר...

 

על זאזן, ישיבה ללא מטרה מאת: יעקב רז

במסגרת פרוייקט 'פעם בשבוע' של בודהיזם בישראל.

בלילה, עמוק בהרים, אני יושב,
ענייני דיומא לא מגיעים לכאן; הכל שקט וריק,
כל הקטורת נבלעה על ידי הלילה הנצחי.
גלימתי היתה לבגד של טל.
אינני יכול להירדם ואני משוטט אל תוך היער - פתאום , מעל
הפסגה הגבוהה ביותר, הירח מופיע
[מורה הזן ריוקאן]

להמשך המאמר...

 

כתב העת בודהיזם בישראל בנושא השקפה נכונה

כתב העת 'בודהיזם בישראל' מביא מאמרים בתחומים שונים של הדהרמה שנכתבו על ידי מורי דהרמה ממסורות שונות.

לקריאה:

http://www.buddhism-israel.org/files/magazine/rightview.pdf#zoom=70&page=1

 

 

נדיבות תחילה מאת: טניסארו בהיקהו

תרגום: יעל לי במסגרת פרויקט 'פעם בשבוע'

לפני שנים אחדות, כשאג'אהן סואט לימד בריטריט ב-IMS, שימשתי עבורו כמתורגמן. לאחר היום השני או השלישי של הריטריט, פנה אלי ואמר: "שמתי לב שכאשר האנשים האלה מודטים, הם נורא עגמומיים". היית מסתכל על החדר, וכל האנשים שבו ישבו ברצינות רבה, פניהם מתוחים, עיניהם עצומות ומכווצות. זה היה כמעט כאילו היה כתוב להם 'נירוונה או שזה הסוף' על המצח.

להמשך המאמר...

 

תשומת לב למרחב מאת: אג'האן סומדהו

תרגום: יוסי אדם

בתרגול מדיטציה, אנו יכולים להגיע לדריכות וקשב, לשהות ברגע כפי שהוא, רק להקשיב. להביא לתודעה את הדברים כפי שהם, מרחב וצורה – המותנה והבלתי מותנה.
לדוגמא, אנו יכולים להתבונן בחלל החדר. קרוב לודאי שרוב האנשים לא יבחינו בחלל הזה, במרחב; הם יבחינו בדברים שבתוכו – האנשים, הקירות, הרצפה הרהיטים. מה צריך לעשות כדי לראות את המרחב? מרפים את תשומת הלב מהדברים, ומביאים אותה אל המרחב. זה לא אומר להיפטר מהדברים, או להתכחש לנוכחותם. כל מה שנדרש הוא לא להתמקד בדברים, ולא לנדוד מדבר לדבר.

להמשך המאמר...

 

תרגול המֶטַה מאת: שרון זלצברג

תרגום: אורן הנר
מקור: Metta Practice – Sharon Salzberg, from Breath Sweeps Mind, tricycle books, Riverhead books NY

בביצוע תרגול המטה, אנו חוזרים ברכּוּת על ביטויים שהם בעלי משמעות, במונחים של מה שאנחנו מאחלים, ראשית לעצמנו ולאחר מכן לאחרים. אנו מתחילים בהתיידדות עם עצמנו. את השאיפות שאנו מבטאים באמצעות מלים יש לחוש באופן עמוק, ובמידת מה עליהן להיות שאיפות למשך זמן ארוך (לא משהו בסגנון "מי יתן ואמצא הערב תוכנית טובה בטלוויזיה").

להמשך המאמר...

 

פעם בשבוע: "ניבאנה עכשיו". מאת: אג'אהן סומדהו

תרגום: כרמל שלו

מקור:

 "The Island", An Anthology of the Buddha's teachings on Nibbana, Ajahn Pasanno & Ajahn Amaro

קיים קושי עם המילה 'ניבאנה' והוא, שהמשמעות היא מעבר ליכולת התיאור של מילים. במהותה היא איננה ניתנת להגדרה.
קושי אחר הוא שבודהיסטים רבים תופסים ניבאנה כדבר שאינו בר-השגה – כדבר כה רם וכה רחוק שאיננו ראויים דיינו לנסות להשיגו. או שתופסים ניבאנה כיעד, כדבר בלתי-ידוע ובלתי-מוגדר שעלינו לנסות איכשהו להגיע אליו.
רובנו מותנים בצורה זו. אנו רוצים להשיג או להגיע אל דבר שאיננו בידינו עתה. לכן ניבאנה נתפסת כדבר-מה, שאם תעבדו קשה, תשמרו על סילה, תמדטו בשקדנות, תהפכו לנזירים, תקדישו את חייכם לתרגול, אזי אולי בסופו של דבר יהיה גמולכם להגיע אל ניבאנה – אפילו איננו בטוחים מה היא.

להמשך המאמר...

 

פעם בשבוע - המאמר הבודהיסטי השבועי- "נישואים מודעים: קיטיסארו וטניסארה על פרישות, סקס ואהבה"

תרגום: אילן לוטנברג
מקור: The Mindful Marriage - Kittisaro & Thanissara - The Sun Magazine

 

קיטיסארו וטניסארה היו במשך שנים רבות נזירים במסורת נזירי היער התאילנדיים של מאסטר המדיטציה אג'אהן צ'ה. כיום הם זוג נשוי, חיים במרכז המדיטציה "דהרמהגירי" שבדרום אפריקה ומלמדים ברחבי העולם ובישראל.

ש: אומרים שלהיות במערכת יחסים זה "חוד התער" של התרגול הבודהיסטי. למה זה צריך להיות קשה כל כך?

קיטיסארו: הייתי אומר ש"חוד התער" של כל אחד שונה. לחלק זה ללמוד להיות יציב או איך להיות לבד. אני אוהב בדידות, כך שלי יש אתגרים אחרים. להיות במערכת יחסים הוא אחד מהם. מחויבות החיים שלי כלפי טניסארה העמיקה את התרגול שלי, מכיוון שהיא מחייבת אותי להיות בקשר איתה ועם העולם. כשאתה נמצא בריטריט בשתיקה, אתה מנהל את סדר היום שלך. לחיות במערכת יחסים עם מישהו אחר, מבטיח כמעט בוודאות שהחיכוך יגיע, דבר שדורש ממך לפתח את מה שהבודהיסטים מכנים "אמצעים מיומנים" להתמודדות עם קונפליקט. יחסים גם מאפשרים "שיקוף": בן או בת הזוג שלך משקף לך היבטים באישיותך שללא המראה הזאת היית נשאר עיוור כלפיהם.

להמשך המאמר...

 

מבוא מתוך הספר בודהיזם: היסטוריה הגות ותרגול מאת רופרט גֶתין שתורגם ופורסם לאחרונה בעברית.

מבוא מתוך הספר "בודהיזם: היסטוריה הגות ותרגול" מאת רופרט גֶתין שתורגם ופורסם לאחרונה בעברית.

לצפיה במבוא לחצו כאן

 

 סרטונים של גתין מביקורו בארץ:

 

שיחת דהרמה של גתין על "ההתהוות המותנית" שהתקיימה בערב השקה של ספרו "בודהיזם: היסטוריה, הגות ותרגול" בבית בהאוונא:

 

הרצאה של גתין על האבהידהרמה שהתקיימה באוניברסיטה העברית:

 

פעם בשבוע - המאמר הבודהיסטי השבועי- "הנוכחות הקורנת של ההוויה"

מאת: טניסארה

"בצל פריחת הדובדבן, אין ולו אחד שהוא זר". (איסה)

כאישה צעירה שהיתי באשראמים בהודו. לאחר שלושה חודשי מדיטציה אינטנסיבית, נסעתי עם קבוצת חברים ברכבת לבומביי. היה זה סוג של הלם לעזוב את שלוות האשראם, וללכת היישר לעבר החוויה המטלטלת של עיר שוקקת ומיוזעת זו. עם בוא הערב, תוך כדי שהמתנו להגעת הרכבת הבאה, החליטו חבריי ללכת לשוק, לקנות לנו מצרכי מזון למסע. הם הותירו אותי להשגיח על הציוד בפינת צומת פקוקה וצפופה מרוב מכוניות, משאיות, ריקשות, פרות והמוני אדם דוחפים ומפלסים דרכם בסבך החיים העמוס הזה. בעודי ניצבת, בהשתאות שקטה, סופגת את התמונה הצבעונית והכאוטית, הבחנתי בזוית עיני בגבר צעיר ללא רגליים, ישוב על לוח עץ עם גלגלים, מתקדם לעברי. היה זה מקבץ נדבות, ובהיותי המערבית היחידה באזור הייתי לו למטרה ברורה. במודעות שהיתה חדה מתמיד עקב חודשים של תירגול היה ביכולתי להבחין בסופת התגובות שגעשה בי.

להמשך המאמר...

 

"פעם בשבוע - המאמר הבודהיסטי השבועי- "ההארה עצמה"

מאת: זן מאסטר דוגן
תרגום: ליאור גלעד
מקור: Enlightenment itself, Zen Master Dogan, from Breath Sweeps Mind, A tricycle book, Riverhead book NY

זן מאסטר דוגן מן המאה ה-13, המורה החשוב ביותר בהיסטוריה של הבודהיזם ביפן, לא הסכים עם הגישה לפיה מרכיבים מסויימים מובילים דרך המדיטציה עד לרגע המימוש (realization). במקום זאת, הוא ראה את המדיטציה כהארה עצמה.

להמשך המאמר...

 

פעם בשבוע - המאמר הבודהיסטי השבועי- "אין אני"

 "אין אני" או "לא אני"

מאת: טניסארו בהיקהו

תרגום: אילן לוטנברג

 אחת מאבני הנגף הראשונות שאנשים מערביים נתקלים בהן כאשר הם לומדים על בודהיזם, הוא הלימוד של אנטה, אשר לעיתים קרובות מתורגם כ"אין-אני". לימוד זה הינו אבן נגף משתי סיבות. ראשית, הרעיון שאין אני אינו עולה בקנה אחד עם לימודים בודהיסטיים אחרים, כמו הדוקטרינה של קאמה ולידה מחדש: אם אין אני, מה חווה את תוצאות הקאמה ונולד מחדש? שנית, זה לא מסתדר עם הרקע היהודי-נוצרי שלנו, אשר מקבל את קיומם של נפש או עצמי נצחיים כהנחת יסוד בסיסית: אם אין אני, מהי התכלית של חיי הרוח?

להמשך המאמר...

 

להיות ממש חולה.... משבר או הזדמנות? מאת ד"ר סטיבן פולדר


כולנו חוששים מהרגע שבו נאובחן במחלה קשה. זה יכול להכות בכל אחד מאיתנו בכל זמן שהוא, וכל תוספי המזון בעולם לא יגנו עלינו. בעית בריאות מסכנת חיים כמו סרטן היא אחד האתגרים הקשים מולם אנו עלולים להתמודד. המיינד מותקף בפחדים, דאגות לגבי מה יקרה, דאגות למשפחתנו, ילדינו, תכניות ואסטרטגיות לגבי טיפול במחלה ושאלות מטרידות סביב סיבת המחלה. לפעמים אנחנו גם מאשימים את עצמנו, אולי כועסים על החיים או על אחרים סביבנו (כמו המערכת הרפואית) וקנאה באלו הבריאים.

להמשך המאמר...

 

מחקרים על מדיטציה בהם מעורבים אנשי קהילת תובנה

לחברי סנגהת תובנה,

ברצוני להודות באופן אישי לכל אדם שטרח והסכים להשתתף במחקרים המצורפים. בסה"כ, נוצר כבר גוף מחקרי יפה ומעניין כתוצאה משלושת המחקרים בהם השתתפתם (למעשה כל התוצאות נובעות משני המחקרים שנערכו בבר אילן, באא"ג ובמא"ג, בעוד המחקר ממכון ויצמן עדיין בתהליכי עיבוד וטרם התפרסם).

להמשך המאמר...

 

WHO AM I? / Christopher Titmus

 

WHO AM I?

I just want to know who I am

להמשך המאמר...

 

תרגול הדהרמה בחיי היומיום/ כריסטופר טיטמוס

 

ההמלצות שלנו:

1. חיו עם אותנטיות ויושרה. היו מוכנים לומר כן לְמה שמיטיב, ולומר לא למה שמזיק. קחו סיכונים והיו נועזים/ות.

להמשך המאמר...

 

כלים לעבודה עם מחשבות מאת מיכל כהן

 

העולם בנוי ממחשבות ורגשות. כל מפגש שלנו עם אנשים או מצבים מתקיים בו זמנית בשני מישורים: המישור המציאותי – כמו למשל כאשר האצבע הקטנה נתקלת ברגל השולחן.

המישור המחשבתי / רגשי – בעקבות המפגש עם השולחן אנחנו כועסים, מאשימים או מחליטים לנעול סנדלים.

המחשבות שולטות בחיים שלנו: הן קובעות את היחס שלנו לעבר, לאחרים ולעצמנו, מה נעשה ואיך, מחשבות קובעות את האמונות שלנו, הערכים והרגשות.

להמשך המאמר...

 

מיינדפולנס וסטרס: מערכת יחסים מורכבת מאת מיכל כהן

 


במסעו של הבודהיזם מימי הבודהא לפני 2500 שנה בהודו ועד לימינו דברים רבים השתנו. תהליך ההגירה וההתאמה הבליט היבטים מסויימים מחד, ומאידך עידן ואפילו טישטש הבטים אחרים.

מבחינות רבות ניתן לומר כי ההיבט הבולט, המדובר והמתורגל ביותר כיום במערב הוא האימון לתשומת לב ככלי להפחתת לחצים.

להמשך המאמר...

 

להיות לגמרי. כאן ועכשיו. ולא להיות בכלל / מאת מיכל כהן

מסופר על באהיה, אדם פשוט שחי בזמנו של הבודהא שהיה עוד אחד שעבר הכל: קריירה, סכנה, פחד מוות, השרדות, לידה מחדש והתעוררות רוחנית. באהיה מתעורר אל החיים, בליבו בוערת אש הרצון לדעת, להשתחרר, להיות מאושר. ממש כאן ועכשיו וגם לאורך זמן.

כאשר באהיה פוגש את הבודהא הוא מפציר בו שילמד אותו את "השיעור האולטימטיבי": אותו שיעור שאם יקשיב לו, יבין אותו ויגלם את תבונתו- יבוא הקץ לכל סבלו כאן ובימים הבאים.

להמשך המאמר...

 

כתב העת - בודהיזם ישראל

בכתב העת בודהיזם ישראל, אשר מוקדש בכל פעם לנושא אחר, תוכלו למצוא מבחר חומרים מקוריים ומתורגמים

המציגים היבטים שונים של הדרך הבודהיסטית. הרחבה וקריאה מעבר לכתב עת זה ניתן למצוא בפירוט רב באתר בודהיזם ישראל.

תודה לצוות בודהיזם ישראל על היוזמה והביצוע.

 

לקישור לגליונות השונים לחצו כאן

 

Mindfulness in Israel

The Mindfulness Program of Tovana

A Position paper: by Stephen Fulder

Background

Theravada (Vipassana, Insight) Dharma arrived in the western countries from pioneers such as Goenka, Jack, Christopher, Joseph, Sharon, Christina, U Pandita, etc. who all created forms of practice directly out of monastic life. So the main practice for the last 50 years has been the silent retreat as a mini-monastery. But this is only suitable for a limited number of people who are ready for such a commitment. It is not suitable for the general population, nor many groups such as working mothers.

להמשך המאמר...

 

מדיטציה על סיום המלחמה הפנימית- ג'ק קורנפילד

שב/י בנוחות והניח/י לגוף להרגע.
נשום/נשמי בטבעיות
הבא/י את תשומת לבך אל ההווה

להמשך המאמר...

 

קטע מתוך ספרו של ג'ק קורנפילד - דרך הלב

כאשר אנו נעשים נוכחים בהווה, אנחנו מרגישים מחדש את החיים סביבנו, אבל אנחנו גם נפגשים עם כל מה שבכוונה נמנענו ממנו. עלינו להיות אמיצים כדי להתמודד עם כל מה שקיים - כאבנו, תשוקותינו, צערנו, אובדננו, תקוותינו החשאיות, אהבתנו - כל מה שנוגע עמוקות ללבנו. כאשר אנחנו מפסיקים את המלחמה, מוצא כל אחד מאיתנו משהו שממנו ברח - בדידות, תחושת חוסר ערך, שעמום, בושה, תאוות שלא נתגשמו. עלינו להתמודד גם עם החלקים האלה של עצמנו.

להמשך המאמר...

 

מאמרים על מיינדפולנס בבתי ספר ובמשפחה

מאמר מעניין בניו יורק טיימס על קשיבות בבתי ספר:

לקריאה לחצו כאן

מאמר על תרגול מיינפולנס במשפחה:

לקריאה לחצו כאן

 

התמודדות עם מחלה וכאב מאת לילה קמחי

דון חואן, השאמאן האינדיאני, מספר על שני חתולים שנלקחו להרדמה סופנית. החתול האחד היה מפונק וטוב מזג, והלך ללא מחאה אל סופו. החתול השני, שבאופן פלאי חש בסכנה המתקרבת, נדרך, וברגע המתאים קפץ והשתחרר מהזרועות שהתכוונו להוביל אותו אל מותו. חתול זה נעלם בין הפחים, לחיים של הרפתקה מסוג אחר מזה שהכיר עד כה וביכר, בהחלטה אינסטינקטיבית, את החיים הלא ידועים כחתול רחוב על פני המוות.

להמשך המאמר...

 

תרגום פרק ראשון מתוך הספר: חופש הרוח

מקבץ קולות ותקוות- אוסף ראיונות - התניותיהם של בני האדם

שיחה בין כריסטופר טיטמוס וג'ידו קרישנמורטי:

ג'ידו קרישנמורטי – פילוסוף הודי, נחשב לאחר המורים הרוחניים בעת החדשה. הוא ניהל שיחות רבות בכל העולם והחזיק בדעה ששלום יכול להגיע דרך שינוי אינדיווידואלי ופנימי שמתרחש בכל אחד מאיתנו דרך טרנספורמציה וידיעה עצמית- מודעות לרגשות ומחשבות בחיי היומיום. מתוך:ויקיפדיה.

כריסטופר טיטימוס פגש את קרישנמורטי ב 1984 בהיותו בן 89.

להמשך המאמר...

 

מדיטציית על השתוות הנפש - Equanimity

תרגום לעברית של מדיטצייה על השתוות הנפש, Equanimity, מהCD "הנחיות מדיטציה" של כריסטופר:

להמשך המאמר...

 

מרכזי תרגול מדיטציה בדרום מזרח אסיה

בקובץ הבא תוכלו למצוא רשימה של מרכזי תרגול מדיטציה בדרום מזרח אסיה.

לפתיחת הקובץ

רשימה נוספת של מקומות תרגול מדיטציה ברחבי העולם ניתן למצוא כאן

 

מתוך: "תשומת לב באנגלית פשוטה"

מאת: גונרטנה מהאתרה

תורגם ע"י: שלמה ש. שפרינגר ואיילת אברהם

המדיטציה שאנו מלמדים נקראת מדיטציית-תובנה. כפי שכבר אמרנו, מגוון המושאים האפשריים למדיטציה הינו כמעט בלתי מוגבל, ובמהלך הדורות בני- אדם תרגלו מספר רב של מדיטציות שונות. אפילו בתוך מסורת הויפאסנה ישנם סגנונות שונים. ישנם מורי-מדיטציה המדריכים את תלמידיהם לעקוב אחר עלייתה וירידתה של הבטן תוך כדי נשימה. אחרים, ממליצים למקד את תשומת-הלב במגע הגוף כנגד הכרית, יד כנגד יד או לחילופין בתחושה של רגל אחת הנוגעת בשנייה. אף-על-פי-כן, השיטה אודותיה אנו מסבירים כאן נחשבת למסורתית ביותר, וקרוב לודאי שהייתה המדיטציה שגואטמה בודהה הדריך בה את תלמידיו. סוטרת הסאטיפטנה, הדרשה המקורית של הבודהה אודות ארבעת היסודות של תשומת-הלב, אומרת באופן מפורש שיש להתחיל במיקוד תשומת-הלב בנשימה, ולאחר מכן לשים לב לכל התופעות הגופניות והמנטאליות שעולות.

 

להמשך המאמר...

 

insight dialogue - מערכות יחסים

על הדרך יחד

חלק ניכר מן הסבל שלנו מתרחש ביחס לאנשים אחרים. לא הגיוני לצפות שתרגולים אשר נעשים ביחידות, בהכרח יטפלו בכאב ובבלבול שעולים בין שני אנשים או בחברה ככלל. יתרה על זאת לא נוכל לצפות שמאמץ יחידני ייפתח נתיב ישיר אל פירות של נינוחות ותובנה שבמערכות יחסים. לשם כך מה שנדרש זו הבנה אינטר-פרסונאלית של הדרך ותרגול מדיטטיבי אשר נועד באופן ברור להתרחש ביחס לאחרים.

להמשך המאמר...

 
מאמרים נוספים...