סופ"ש ויפסנא לקהילת הלהטב"ק - מגדר, הגדרות וחמלה - בהנחיית סנדיה בר קמה, בסיוע נטע לוי

22/12/2022 עד 24/12/2022
קטגוריית האירוע: 
המורה: 
שם המורה: סנדיה בר-קמה 
בסיוע: 
שם המורה: נטע לוי 
תנאי השתתפות: 
פתוח לכולם
מיקום: 
שעת התחלה: חמישי 11:30
שעת סיום: שבת 18:00
סטטוס הקורס: 
רשימת המתנה
שימו לב: ההרשמה בעין דור ביום חמישי מתחילה בשעה 11:30

 

מגדר, הגדרות וחמלה

ריטריט ויפאסנה לקהילת הלהטב"ק

עם סנדיה בר-קמה

 

"אל לנו לבטל את ההתייחסות לזהויות במאמצינו להתעוררות רוחנית.

ההיפך הוא הנכון, עלינו לחקור את הזהויות בדרכנו להארה.

זהות היא לא רק פוליטית, היא גם מכילה את הטבע האמיתי שלנו כשהיא נטולה מהעיוותים שאנו משייכים לה".    Zenju Earthlyn Manuel

 

באחד מספרי המיתוסים והפילוסופיה ההודים העתיקים (הפוראנאז), מסופר על המלך אילא שיצא לצוד והגיע לקרחת-יער שֶבה האל שיווה תינה אהבים עם בת זוגו פרוואטי. כדי לענג את אהובתו הפך שיווה את עצמו לאישה. הכול ביער, אפילו העצים, הפך לנקבי, וכשהתקרב – הפך גם המלך אילא לאישה. שיווה צחק במלוא גרונו והבטיח למלך אילא למלא כל בקשה שלו – פרט להפוך אותו חזרה לגבר.

מי שמתבוננת'ן בתמונותיהם של המורים הגדולים של המאה העשרים, כמו ראמנה מהארשי או שרי אורובינדו, לא יכול'ה שלא להבחין בתופעה מעניינת: נדמה כי קשה לומר אם הדמות המופיעה בתמונה היא גבר או אישה; משהו בזליגה של התכונות הנשיות אל הדמות הגברית גורם לנו לרגע להתבלבל.

גם הבודהה מאופיין לעיתים קרובות בתווי פנים עדינים ונשיים, ולולא האוזניים הגדולות (שיש האומרים שמצביעות על מוצאו המלכותי, ויש האומרים שהן נועדו לשמוע את זעקות הסבל של כל היצורים החיים) – קשה היה לזהותו.

הדרך הבודהיסטית (הדהרמה) היא אוסף של תפיסות ותירגולים המכוונים לשחרור מסבל ולחירות.

תחושת שוני או חריגות גורמות לסבל רב בחברה בה נתפסת חריגוּת כתופעה שלילית, מפחידה ומעוררת תוקפנות. רבות'ים מאיתנו הפנימו את המסרים השליליים והפוגעניים שספגנו בשנות הילדוּת וההתבגרות. המדיטציה והתרגול עוזרים לנו לייצר "סם שכנגד" להומופוביה המופנמת, לרתיעה מלהיות שונה, ולַפַּחד מהוקעה חברתית; הם עוזרים לנו לקבל ולאמץ אל ליבנו את עצמנו – כפי שאנחנו (ברגע זה).

היכולת לראות את עצמנו בעיניים חומלות מתפתחות ומתחזקות עם תרגול המדיטציה. הכלים שמציעה הוויפאסנה – ההתבוננות השקטה, החקירה של הנשימה, של תחושות הגוף ושל מצבי התודעה השונים, פיתוח איכויות של חמלה – כל אלה תורמים ליכולת שלנו לחיות בשלום עם עצמנו ועם הסביבה, ליכולת שלנו לפתח אינטימיות עם עצמנו ועם הזולת.

"האושר שלנו תלוי גם בכמה אנחנו מסוגלים לאהוב, את עצמנו ואת הזולת. אם אנחנו כלואים בתוך הפחד שלנו אנחנו סובלים מאוד", אומר ג'ק קורנפילד, אחד מהמורים הבכירים לוויפאסנה במערב.

הזהויות שלנו מעניקות לנו ביטחון, תחושת ודאות ושייכות, אבל יש להן מחיר. מצד אחד, הדרך הבודהיסטית מדברת על שחרור וחופש מזהויות, מצד שני, על התייחסות נבונה ומשחררת אל הזהות (Upaya). יש כביכול מתח בין זהות לבין אי-הזדהות.

איך תהליכי שחרור מזהות לא יובילו לדחייה, להתכחשות ולמעקפים רגשיים?

כיצד אפשר לקבל ולחבק את הזהות השונַה בלי ליצור היאחזות?

איך לחיות בשלום עם המגדר וההגדרה שלי, יחד עם ההבנה שהגדרות אלה הן אשלייתיות במהותן?

כיצד לאמץ ולחזק את הזהות הייחודית והשונה שלי – יחד עם היכולת להתרחב אל מעבר לגבולות העצמי?

הזהות האנושית מורכבת מאוסף של מרכיבים (skandhas), שהדרך הבודהיסטית מזמינה אותנו לחקור ללא הזדהות כ'אני' ו'שלי' מחד, וללא דחייה וסלידה מאידך. אי-הזדהות משמעה לעשות שלום עם היש.

כל הזהויות שלנו הן שוות-ערך, כולן מכובדות וראויות באותה המידה, וכולן ריקות מעצמיות ומ"אמת" באותה המידה. חופש זה לא שלא יהיו יותר זהויות, חופש משמעו לא להיות כבול'ה על ידי הזהויות האלה.

הריטריט מהווה 'מרחב מוגן' שבו אפשר לגעת בעולמנו הפנימי, לחוות את האיכות חסרת הגבולות של הלב ואת היכולת שלנו לאהוב, לחמול, לשמוח ולהביא ריפוי.

מהות מדיטציית הוויפאסנה היא לחקור את מה שגורם לנו לסבל ואיך להשתחרר ממנו. הזהות וההגדרה שלנו יכולות להוות גורם לסבל עמוק - או יכולות להיות שער לתובנות טרנספורמטיביות, להתעוררות ולחופש; שער לחיים של שלווה והרמוניה עם עצמי ועם העולם, לתחושת ביטחון והעצמה אישית ולאהבה חובקת כל.

 

דמי הרשמה

דמי הרישום לסופ"ש הם בסך 85 ₪.
דמי ההרשמה מכסים רק חלק קטן מעלויות הקורס, ומטרתם למנוע מקרים של רישום לריטריט ללא הגעה.
בסוף כל קורס המשתתפים יוזמנו לתמוך בנדיבות הלב בעלויות המלאות ובהמשך קיום הפעילויות של תובנה.

זיכוי בעקבות ביטול השתתפות יתאפשר בהתאם למדיניות ההחזרים.

התנדבות בקורס

עמותת תובנה מתבססת ומתנהלת ברובה על עבודת מתנדבים. במהלך השנה מתנדבים בקורסים השונים בעין דור כ-200 מתרגלים, וזאת בנוסף לכ-50 פעילים בתפקידים קבועים. לשם קיום הקורסים והצלחתם יש צורך בהרבה ידיים עוזרות כאנשי צוות מטבח ובתפקידי ניהול הקורסים והמטבח.

הנך מוזמן/ת לחוייה המיוחדת והמעשירה של "ריטריט שירות": הזדמנות לשלב תרגול מדיטציה תוך כדי עשייה, נתינה ועבודה כסנגהה: תרגול מעשיר המהווה גשר אל היושבים על הכרית בריטריט ולתרגול ביום-יום. צוות המטבח ומנהלי הריטריט מתרגלים ריטריט שרות לצד ובחפיפה לכלל מתרגלי הקורס. 

הנכם מוזמנים להתנדב ולתרגל תוך כדי עשייה.

מהי משמעות המילה דאנה?

מאז זמנו של הבודהה, המסורת באסיה התומכת בדהרמה (הדרך הרוחנית) היא כזו של נדיבות הדדית. הקהילה המקומית מראה את הערכתה והכבוד שהיא רוחשת לתרגול הרוחני על ידי כך שהיא תומכת במנזרים ובצרכים הבסיסיים של אוכל, ביגוד, מקלט ותרופות. בתמורה, נתמכת הקהילה על ידי הקורסים, הלימוד וההדרכה אשר מוצעים על ידי הנזירים והנזירות. במשך 2,500 שנה סיפק ביטוי חי זה של שיתוף פעולה וקיום הדדי תמיכה רוחנית, הן לקהילה הרוחנית והן לקהילה החילונית.

אודות המורים והמנחים בפעילות זו

מתרגלת מאז 1986. מלמדת בדרך הדהרמה: דרך הלב והתבונה. חייתה שבע שנים באשראם ליוגה ומדיטציה בארצות הברית. מתרגלת ומלמדת מדיטציה המבוססת על מסורתהתראוואדה הבודהיסטית ועל מסורת האי-שניות. שמה דגש על הקשר בין התרגול לחיי היומיום, על חקירת החוויה האישית האותנטית ועל האפשרות לחיות חיים ערים בכל רגע.  מנחה סדנאות, קורסים וקבוצות. מלמדת בעמותת 'תובנה', 'מרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש', 'מרכז שילוב', 'מכללת כרכור', 'מרכז אוריאל' ובמסגרות נוספות, בארץ ובהודו. מאמינה שחופש אפשרי ושבכולנו טמונה היכולת לאהוב, לחמול ולהתעורר.  חיה עם בת זוג, חתולה וכלבה באזור פרדס חנה. דאנה לסנדיה בר-קמה   לאתר של...
Has been on a spiritual journey since 1986. Rakefet lived for seven years in the Kripalu Ashram, a yoga and meditation center in the United States, and taught there seminars on meditation and personal development. Over the years, her curiosity and drive for knowledge has led her to explore various Buddhist, Hindu, and Indian methods. Rakefet teaches meditation and the Dharma to individuals, groups and at retreats. דאנה לסנדיה בר-קמה   Sandya's Dharma talks (hebrew) Rakefet short video (Hebrew):